لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

کره شمالی یک آزمایش ناموفق موشکی «انجام داده است»


موشک‌های موسودان برای نخستین برا در سال ۲۰۱۰، در جریان یک رژه رونمایی شدند. گمان می‌رود بُرد آن‌ها بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر باشد
موشک‌های موسودان برای نخستین برا در سال ۲۰۱۰، در جریان یک رژه رونمایی شدند. گمان می‌رود بُرد آن‌ها بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر باشد

فرماندهی راهبردی ایالات متحده می‌گوید کره شمالی در ظهر شنبه، دست به آزمایش ناموفق یک موشک بالستیک میان‌برد زده‌است. به گفته وزارت دفاع آمریکا پیونگ‌یانگ بار دیگر قعطنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده‌است.

ارتش ایالات متحده می‌گوید آزمایش ناموفق، مربوط به موشکی میان‌برد می‌شود که احتمالا از نوع «موسودان»، و قادر به هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در «گوام» است.

سازمان ملل متحد در قطعنامه‌هایی که در شورای امنیت تصویب شده، کره شمالی را، از انجام آزمایش‌های بالستیک و توسعه برنامه موشکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، منع کرده‌است.

مرکز فرماندهی راهبردی آمریکا، وابسته به وزارت دفاع آن کشور، می‌گوید اقدام اخیر، ظهر روز شنبه به وقت کره صورت گرفته‌است. کره شمالی دست‌کم شش بار دیگر نیز موشک‌های موسودان خود را آزمایش کرده‌ بود.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز آزمایش ناموق موشک میان‌برد کره شمالی را تائید کرده و می‌گوید در پایگاه کوسانگ (غرب شبه‌جزیره کره، واقع در کره شمالی) انجام شده‌است.

گری روز، سخنگوی پنتاگون، ضمن محکوم کردن آزمایش ناموفق اخیر می‌گوید این کار به وضوح به‌معنی نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است. او از پیونگ‌یانگ خواسته دست از اقدامات مشابه در آینده بردارد؛ اقداماتی که به افزایش تنش‌ها در شرایط پرتنش‌ فعلی، می‌انجامد.

به گفته آقای روز «تحریکات» تازه پیونگ‌یانگ «تنها بر عزم جامعه جهانی برای مقابله با اقدامات ممنوعه کره شمالی می‌افزاید».

موشک‌های موسودان برای نخستین برا در سال ۲۰۱۰، در جریان یک رژه رونمایی شدند. گمان می‌رود بُرد آن‌ها بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر باشد.

XS
SM
MD
LG