لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

دیدار وزرای خارجه آمریکا و ژاپن و کره جنوبی در پی آزمایش موشکی کره شمالی


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، قرار است روز یک‌شنبه، ۲۹ شهریورماه، با همتایان کره جنوبی و ژاپنی خود در نیویورک دیدار و درباره آخرین آزمایش هسته‌ای کره شمالی با آنان گفت‌وگو کند.

همزمان کارشناسان تسلیحاتی برآورد کرده‌اند که کره شمالی تا پایان سال جاری میلادی، احتمالاً قادر خواهد بود ۲۰ بمب اتمی تولید کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کره شمالی طی یک دهه گذشته، روند غنی‌سازی اورانیوم را به منظور ساخت بمب اتمی توسعه داده و در ادامه این روند احتمالاً می‌تواند به تولید ۱۵۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده در طول یک سال برسد.

رویترز به نقل از کارشناسان تسلیحاتی گزارش داده است که این میزان اورانیوم غنی‌شده برای ساخت شش بمب هسته‌ای در سال کافی است و کره شمالی با توجه به ذخایر پلوتونیوم خود می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی ۲۰ بمب اتمی تولید کند.

میزان ذخایر پلوتونیوم موجود در کره شمالی نیز ۳۲ تا ۵۴ کیلوگرم برآورد می‌شود.

کارشناسان، این ارقام را پس از بررسی تصاویر ماهواره‌ای که از فعالیت سایت‌های هسته‌ای کره شمالی تهیه شده، اعلام کرده‌اند.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز پیشتر دخایر پلوتونیوم موجود در کره شمالی را ۴۰ کیلوگرم تخمین زده بود.

با این حال، کارشناسان می‌گویند تخمین میزان دقیق توان هسته‌ای کره شمالی «غیرممکن» است، اما با توجه به پنجمین آزمایش هسته‌ای در این کشور، به نظر نمی‌رسد که پیونگ یانگ با کمبود مواد اولیه مواجه باشد.

جفری لوئیس کارشناس تسلیحاتی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در ایالت کالیفرنیای آمریکا گفته است: «کره شمالی، با وجود تحریم‌های بین‌المللی، تا حد زیادی برای ادامه برنامه هسته‌ای خود، خودکفا شده، هر چند ممکن است هنوز برای تهیه برخی مواد اولیه در تلاش باشد.»

در پی انجام پنجمین آزمایش هسته‌ای توسط کره شمالی، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در پی اعمال تحریم‌های شدید علیه پیونگ یانگ هستند.

سئول روز چهارشنبه اعلام کرد که وزیران خارجه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و درباره اعمال فشارهای بیشتر بر کره شمالی گفت‌وگو خواهند کرد.

چین و روسیه موافق از سرگیری مذاکرات شش جانبه با کره شمالی هستند، اما برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه با پیونگ یانگ، موافقت آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نیز ضروری است.

واشینگتن اعلام کرده در صورتی حاضر به مذاکره با کره شمالی است که این کشور به تعهدات خود در خلع سلاح هسته‌ای پایبند باشد، اما پیونگ یانگ تاکنون حاضر به پذیرش این پیش‌شرط نشده است.

کره شمالی روز جمعه، ۱۹ شهریورماه، اعلام کرد که پنجمین آزمایش هسته‌ای خود با کارکرد نظامی را «موفقیت» انجام داده است.

بزرگی این انفجار هسته‌ای دو سوم انفجار بمب اتمی در هیروشیما برآورد می‌شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه، ۱۹ شهریورماه، در نشستی اضطراری به منظور بررسی آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی، درباره اعمال تحریم‌هایی جدید علیه پیونگ یانگ توافق کردند.

همزمان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی شدیداً انتقاد کرد و این اقدام پیونگ یانگ را «نقض آشکار چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل» و «بی توجهی به تقاضاهای مکرر جامعه جهانی» توصیف کرد.

جدیدترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی که «قوی‌ترین» آزمایش هسته‌ای این کشور ارزیابی شده واکنش شماری از رهبران جهان را نیز به دنبال داشت.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به کره شمالی هشدار داد که این اقداماتش «عواقب جدی» برای آن کشور به دنبال خواهد داشت.

وزیر دفاع آمریکا نیز افزود که دولت چین «در این روند مسئولیت مهمی دارد» و باید به متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی کمک کند.

فرانسوا اولاند و پارک گونه، رؤسای جمهوری فرانسه و کره جنوبی و شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز نیز این آزمایش را محکوم کرده و آن را «غیرقابل‌قبول» خواندند.

پیونگ‌یانگ در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ نیز دست به انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای نظامی خود زد که یک بمب هیدروژنی بود.

این موضوع به واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصویب تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های جداگانه کشورهای دیگر علیه کره شمالی انجامید.

شمار تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی، از زمانی که دست به انجام اولین آزمایش هسته‌ای در سال ۲۰۰۶ میلادی زد، به پنج مورد می‌رسد.

XS
SM
MD
LG