لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

توافق در شورای امنیت بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه کره شمالی


سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل

اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه، ۱۹ شهریورماه، در نشستی اضطراری به منظور بررسی آزمایش جدید هسته‌ای توسط کره شمالی، درباره اعمال تحریم‌هایی جدید علیه پیونگ یانگ توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای شورای امنیت در این جلسه غیرعلنی توافق کردند که کار بر روی تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره تحریم‌های جدید علیه پیونگ یانگ را آغاز کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از آزمایش جدید هسته‌ای کره شمالی شدیداً انتقاد کرده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بیانیه‌ای این اقدام پیونگ یانگ را «نقض آشکار چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل» و «بی‌توجهی به تقاضاهای مکرر جامعه جهانی» توصیف کرد.

جدیدترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی که «قوی‌ترین» آزمایش این کشور در این زمینه ارزیابی شده واکنش شماری از رهبران جهان را به دنبال داشت.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، به کره شمالی هشدار داد که این اقداماتش«عواقب جدی» برای آن کشور به دنبال خواهد داشت.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، نیز روز جمعه تازه‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را «تحریک‌آمیز و عامل بی‌ثباتی» توصیف کرده و گفت جامعه بین‌الملل برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی باید فشار بر حکومت این کشور را دوچندان کند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین افزود که دولت چین «در این روند مسئولیت مهمی دارد» و باید به متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی کمک کند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه نیز گفته است که کره شمالی باید عواقب این اقداماتش را بپذیرد.

همزمان، به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: «هنوز زود است که بگوییم مذاکرات شش جانبه نتیجه نمی‌دهد، ما باید به دنبال راه‌هایی برای از سرگیری مذاکرات باشیم.»

از سوی دیگر، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای رسمی که به همین منظور منتشر شد، گفته است: «ما قویا از جمهوری خلق کره می‌خواهیم که به تعهدات هسته‌ای خود پای‌بند باشد، به قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه اهمیت بدهد و از هر اقدامی که وضعیت را بدتر می‌کند، دست بردارد.»

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز این آزمایش را محکوم کرده و آن را «غیرقابل‌قبول» خوانده است.

پارک گونه، رئیس‌ جمهوری کره جنوبی، نیز گفت که «تحریکات» پیونگ‌یانگ، به افزایش تحریم‌ها، «انزوای بیشتر و نابودی خودخواسته» کره‌شمالی می‌انجامد.

همزمان، ده‌ها تن از معترضان در سئول پایتخت کره جنوبی در اعتراض به آزمایش جدید هسته‌ای در کره شمالی، روز جمعه دست به تظاهرات زدند.

مذاکرات جهانی با پیونگ یانگ و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی، تاکنون نتوانسته است آزمایش‌های هسته‌ای این کشور را متوقف کند.

کره شمالی روز جمعه ۱۹ شهریورماه اعلام کرد که پنجمین آزمایش هسته‌ای خود با کارکرد نظامی را با «موفقیت» انجام داده است.

به گزارش تلویزیون دولتی کره شمالی، این آزمایش، انفجار هسته‌ای بر روی یک کلاهک اتمی تازه تولیدشده بود و در مرکز اتمی شمال این کشور انجام شد.

بزرگی این انفجار هسته‌ای، دو سوم انفجار بمب اتمی در هیروشیما برآورد می‌شود.

کره جنوبی می‌گوید که به «احتمال زیاد» پیونگ‌یانگ به خاطر فرارسیدن ۶۸مین سالگرد برپایی حکومت این کشور، دست به انجام «آزمایش جدید هسته‌ای با کارکرد نظامی» زده است.

انجام این آزمایش جدید هسته‌ای تازه توسط کره شمالی، چندان دور از انتظار نبود. مقام‌های کره جنوبی، در فروردین‌ماه، این احتمال را مطرح کرده‌ بودند که پیونگ‌یانگ، به زودی آزمایش اتمی جدیدی را انجام خواهد داد و همان زمان تاکید کرده بودند که در «آمادگی کامل» به سر می‌برند.

پیونگ‌یانگ در دی‌ماه سال ۱۳۹۴ نیز دست به انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای نظامی خود زد که یک بمب هیدروژنی بود.

این موضوع به واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصویب تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های جداگانه کشورهای دیگر علیه کره شمالی انجامید.

شمار تحریم‌های بین‌المللی کره شمالی، از زمانی که دست به انجام آزمایش اول در سال ۲۰۰۶ میلادی زد، به پنج مورد می‌رسد.

پیونگ‌یانگ، به ویژه از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، ده‌ها مورد آزمایش موشک‌ بالیستیک نیز انجام داده است که، به گفته رهبران جهان، قطعنامه‌های بین‌المللی شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کنند.

XS
SM
MD
LG