لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

کره شمالی سه موشک به دریا پرتاب کرد


پیونگ‌یانگ؛ پرچم حزب حاکم کارگر
پیونگ‌یانگ؛ پرچم حزب حاکم کارگر

ایالات متحده تائید کرده است که کره شمالی به انجام سه آزمایش موشکی پشت‌ سر هم در بامداد سه‌شنبه ۲۹ تیر ماه دست زده‌است؛ دو موشک از نوع اسکاد و یک موشک «رودونگ»، به آب‌های کرانه شرقی آن کشور پرتاب شده‌اند.

این آزمایش موشکی یک روز پس از آن انجام شده که سئول گفت پیونگ‌یانگ، در هر زمانی، آماده انجام آزمایش هسته‌ای تازه‌ای ا‌ست.

ستاد فرماندهی راهبردی ایالات متحده، در وزارت دفاع آن کشور، که هدایت ماهواره‌ها و جمع‌آوری اطلاعات در مورد جنگ‌افزارهای کشتار جمعی را بر عهده دارد، آزمایش‌های موشکی را تائید کرده‌است.

به گفته این ستاد این پرتاب‌ها «آزمایش‌ تقریبا پشت‌ سر هم دو موشک بالستیک از نوع اسکاد و آن طور که به نظر می‌رسد، یک موشک میان‌برد بالستیک از نوع نودونگ (رودونگ)» بوده است.

پنتاگون این آزمایش‌ها را محکوم کرده‌است. گری رز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است آن کشور نگرانی‌های خود در این رابطه را در سازمان ملل متحد مطرح می‌کند.

آقای رز می‌گوید «ما آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی که ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد ممنوعیت پرتاب موشک‌های بالستیک است را شدیدا محکوم می‌کنیم».

شورای امنیت سازمان ملل، در پی ادامه آزمایش‌های هسته‌ای و تهدید‌های مکرر برخی کشورها از سوی پیونگ‌یانگ، تحریم‌هایی را علیه کره شمالی اجرا کرده و در قطعنامه‌هایی خواستار توقف فعالیت‌های نظامی اتمی و توسعه فناوری بالستیک شده است.

رهبری کره شمالی این درخواست‌ها را رد کرده و می‌گوید این اقدامات جنبه دفاعی دارد. در عین حال پیونگ‌یانگ تهدید کرده که حاضر است دست به حمله اتمی پیشگیرانه به آمریکا و کره جنوبی بزند.

کره جنوبی، یک روز پیش از آزمایش‌های تازه، هشدار داده بود، که همسایه شمالی خود را برای انجام یک آزمایش هسته‌ای تازه آماده کرده‌است.

وزارت یک‌پارچگی کره، که در کره جنوبی وظیفه نظارت و امور مربوط به شبه‌جزیره را برعهده دارد، ۲۸ تیر ماه گفته بود پیونگ‌یانگ برای انجام آزمایش جدید، در هر زمانی، منتظر دستور کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی است.

رخدادهای اخیر پس از آن است که سئول و واشینگتن اعلام کردند در مورد برنشاندن سامانه ضدموشکی «ت‌اد»، برای حمایت از حملات احتمالی از سوی کره شمالی، تصمیم نهایی را گرفته‌اند.

کره شمالی تهدید کرده است که علیه این سامانه دست به «اقدام عملی» خواهد زد.

XS
SM
MD
LG