لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

کره شمالی: دو موشک بلندبرد را با موفقیت آزمایش کردیم


یک شهروند ژاپنی در حال تماشای اخبار مربوط به آزمایش موسودان در توکیو است؛ بر صفحه تلویزیون تصویری از کیم جونگ‌اون دیده می‌شود
یک شهروند ژاپنی در حال تماشای اخبار مربوط به آزمایش موسودان در توکیو است؛ بر صفحه تلویزیون تصویری از کیم جونگ‌اون دیده می‌شود

کره شمالی، یک روز پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آزمایش دو موشک بالستیک میان‌برد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد، دو موشک بلندبرد از نوع «هواسانگ» را آزمایش کرده و «توانایی خود برای انجام حمله به آمریکا» را بالا برده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفته کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، شخصا شاهد انجام آزمایش‌های روز سوم تیر ماه بوده‌است.

موشک «هواسانگ ۱۰» که گفته می‌شود با موفقیت آزمایش شده از نوع بلندبرد عنوان شده‌است. موشک‌های بلندبرد بین ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر برد دارند و از نظر طبقه‌بندی نوعی، بین موشک‌های بالستیک میان‌برد، و قاره‌پیما قرار می‌گیرند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی می‌گوید: «آزمایش موفقیت‌آمیز بود، بدون آنکه کوچک‌ترین پیامدی بر کشورهای همجوار داشته باشد».

این خبرگزاری به نقل از رهبر کره شمالی گفته است:«لازم است ظرفیت‌های خود برای انجام حملات پیشگیرانه اتمی را بالا برده و مطالعات و توسعه سلاح‌های راهبردی تهاجمی را افزایش دهیم».

او افزوده است که آزمایش تازه «فرصت مناسبی برای قوت بخشیدن به ظرفیت‌های حملات اتمی کشور ما است».

پرتاب موشک‌های بالستیک هواسانگ یک روز پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آزمایش موشک‌های میان‌برد موسودان انجام شده‌است.

کره جنوبی می‌گوید از دو موشک موسودان که روز چهارشنبه آزمایش شدند، اولی ناموفق بود، اما دومی توانسته به ارتفاع هزار کلیومتری برسد. به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، این موضوع احتمالا نشان می‌دهد مشکل اصلی این موشک‌ها که آنها را زمین‌گیر کرده، در حال رفع شدن است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دوم تیر ماه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است دولت آمریکا به شدت «اعمال تحریک‌آمیز کره شمالی را محکوم می‌کند».

آقای ارنست این آزمایش‌ها را زیرپا گذاشتن «وقیحانه» تعهدات بین‌المللی از سوی پیونگ‌یانگ خوانده است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، نیز گفته است ایالات متحده به سازوکار دفاعی متحدان خود در منطقه تحکیم می‌بخشد تا آنها را در برابر موشک‌های کره شمال حفاظت کند.

سئول و واشینگتن قصد توسعه و کارگذاری سیستم دفاع موشکی «ت‌اد» را در شبه‌جزیره کره دارند. این موضوع به نگرانی و انتقادهای پکن انجامیده است که به حضور این سامانه در نزدیکی خاک خود بدبین است.

XS
SM
MD
LG