لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

تماس تلفنی اوباما با پوتین؛ «آدم‌ها گاه عاقلانه رفتار نمی‌کنند»


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، با ولادیمر پوتین، همتای روس خود، گفت‌وگوی تلفنی کرده و در کنفرانسی خبری گفت آمریکا تلاش کرده است تا مسکو را قانع کند مسیر خود را در مورد بحران اوکراین تغییر دهد، اما «بعضی‌وقت‌ها آدم‌ها عاقلانه رفتار نمی‌کنند».

بنا بر بیانیه کاخ سفید، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگوی تلفنی خود در دهم مرداد ماه بار دیگر یافتن راه‌حلی دیپلماتیک را خواستار شده است. در عین حال دو طرف موافقت کرده‌اند که کانال ارتباطی میانشان همچنان باز بماند.

اوباما در عین حال در کنفرانسی خبری با اشاره به تازه‌ترین دور تحریم‌های غرب علیه روسیه گفته است «آنچه ما اکنون انجام داده‌ایم، افزایش بها برای روسیه بوده -بی‌طرفانه بگویم- آنها، رئیس‌جمهوری روسیه، باید بخواهد تا این مسئله را به شکل دیپلماتیک حل کند، تا تحریم‌ها برداشته شوند، اقتصاد آن‌ها بار دیگر رشد کند، و با اوکراین روابط حسنه داشته باشند».

او افزوده است: اما گاه آدم‌ها عاقلانه رفتار نمی‌کنند و رفتارشان همیشه مبتنی بر منافع میان‌مدت و بلند‌مدتشان نیست.

از سوی دیگر کاخ کرملین روسیه در بیانیه‌ای در مورد گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس‌جمهوری گفته است دو طرف موافقند که شرایط فعلی در اوکراین به سود هیچ کشوری نیست.

آمریکا و غرب، روسیه را به حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین متهم کرده و می‌گویند مسکو بر شدت بحران در آن کشور افزوده است.

روسیه از طرفی دولت اوکراین را مقصر می‌شناسد و می‌گوید کی‌یف منافع اقلیت روس را در اوکراین نادیده می‌گیرد.

تازه‌ترین دور از تحریم‌های غرب علیه روسیه، در حالی‌ست که اروپا نیز که روابط مشترک اقتصادی بیشتری با روسیه دارد، بر شدت آنها افزوده است. [در مورد تحریم‌ها اینجا و اینجا بیشتر بخوانید]

کرملین پس از گفت‌وگوی تلفنی تازه میان پوتین و اوباما، از قول رئیس‌‌جمهوری روسیه نقل کرده است که این تحریم‌ها «سازنده نیست» و به روابط طرف‌ها و ثبات جهان «خسارت جدی» وارد می‌کند.

بحران کم‌سابقه طی دهه‌های گذشته میان غرب و روسیه، با سرنگون شدن هواپیمای مسافربری مالزی در منطقه‌ای که تحت کنترل جدایی‌طلبان اوکراینی است، شدت بیشتری گرفت.

آمریکا می‌گوید این هواپیما با موشکی ساخت روسیه که جدایی‌طلبان شلیک کرده‌اند سرنگون شده است؛ آنچه جان ۲۹۸ سرنشین هواپیما را با ملیت‌های گوناگون گرفت.

دولت هلند، کشوری که اکثر مسافران هواپیما شهروند آن بودند، روز جمعه اعلام کرد تیمی هفتاد نفری از کارشناسان بین‌المللی کار خود را در محل سقوط هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین آغاز کرده‌اند.

به دلیل شدت نبردها در اطراف محل سرنگونی هواپیما، دسترسی به آن تقریبا غیرممکن بوده است.

دادگستری هلند اعلام کرده است که کارشناسان بین‌المللی جست‌وجو برای یافتن باقی‌مانده اجساد را نیز آغاز کرده‌اند.

هنوز جسد شماری از قربانیان سرنگونی هواپیما در میانه تابستان و در فضای باز در اطراف پراکنده است.

XS
SM
MD
LG