لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۹

سوریه در مورد حمله احتمالی به آن کشور هشدار داد


عمران عاهد الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه
عمران عاهد الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه
دولت سوریه، روز دوم شهریور ماه، با متهم کردن مخالفان خود به انجام حمله شیمایی روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه، هشدار داد که حمله به آن کشور، آتشی را در کل منطقه شعله‌ور کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عمران عاهد الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه که در این مورد با شبکه لبنانی المیادین گفت‌وگو می‌کرد، حمله احتمالی آمریکا به آن کشور را نامحتمل دانست و گفت چنین کاری می‌تواند بر خشونت‌ها در منطقه بیافزاید.

او می‌گوید «برآیند ساده چنین حمله‌ای مانند آتشی است که نه فقط سوریه که کل خاورمیانه را در بر خواهد گرفت».

عمران زعبی با متهم کردن شورشیان به حمله روز چهارشنبه گفت دمشق در این مورد «شواهدی» در دست دارد.

او جزئیاتی در مورد این شواهد ارائه نکرده ولی گفته است «موشک‌ها از جایی که در دست شورشیان است به سمت غیرنظامیان پرتاب شده‌اند».

دیدار اوباما با مشاوران ارشد امنیتی خود

در سوی دیگر قاره آسیا، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه دوم شهریور ماه، با مشاوران ارشد امنیتی خود در مورد سوریه گفت‌وگو کرد.

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که «حمله شیمیایی» چهارشنبه گذشته به حومه دمشق که مخالفان سوریه دولت بشار اسد را به انجام آن متهم کرده‌اند، با نگرانی‌های جهانی روبه‌رو شده است.

کاخ سفید گفته است، باراک اوباما و مشاوران امنیتی او ‪گزارش‌های پزشکی و گفته‌های شاهدانی را که تا کنون جمع‌آورده شده، رویت کرده‌اند‬.

بنا بر آنچه کاخ سفید اعلام کرده در این دیدار گزینه‌های گوناگون در مورد سوریه بررسی شده است.

روز شنبه همزمان رئیس‌جمهوری آمریکا با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در مورد سوریه گفت‌وگو کرده است.

در پی این گفت‌وگو هر دو سیاستمدار اعلام کردند گزارش‌هایی که درباره کاربرد جنگ‌افزار شیمایی در سوریه منتشر شده آنها را «شدیدا نگران» کرده است.

گواهی پزشکان بدون مرز در مورد گازهای اعصاب

روز شنبه سازمان پزشکان بدون مرز نیز اعلام کرد که در حمله بامداد چهارشنبه طی سه ساعت در حدود سه هزار و ۶۰۰ بيمار به سه بيمارستان مرتبط با آن سازمان مراجعه کردند که دچار عوارض «گازهای اعصاب» بودند.

اين سازمان گفته است که «۳۵۵ نفر از اين بيماران جان خود را از دست دادند».

حمله روز چهارشنبه باردیگر سبب شده است که هر دو طرف جنگ داخلی سوریه، یعنی دولت و مخالفان انگشت اتهام را به سوی دیگری بگیرند؛ اما این مخالفان سوری بودند که نخستین بار تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده و گفتند آنها را پس از «حمله» از «قربانیان» گرفته‌اند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل این حمله را «جنایت» محتمل «علیه بشریت» نامیده و گفته است مرتکبان آن با عواقبی جدی روبه‌رو می‌شوند.

واشینگتن نیز بارها اعلام کرده است که استفاده از سلاح‌های شیمایی، گذشتن از خط قرمز است.

برخی کشورهای دیگر غربی مانند فرانسه هم از احتمال کاربرد زور علیه حکومت سوریه سخن گفته‌اند.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، اول شهریورماه گفت به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا و طبق روالی طبیعی در این موارد، گزینه‌های احتمالی نظامی علیه دمشق را به باراک اوباما تحویل داده است.

وزیر دفاع آمریکا، در ضمن گفته است پنتاگون توان نظامی خود را در آب‌های اطراف سوریه در حالتی دارد که اگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم به اجرای گزینه‌ای نظامی در مورد دمشق بگیرد، سربازان آماده اجرا باشند.
XS
SM
MD
LG