لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

گفت‌وگوی اوباما با هیئت آمریکایی درباره روند مذاکرات اتمی


جان کری و برخی از اعضای هئیت آمریکایی همراه او در وین
جان کری و برخی از اعضای هئیت آمریکایی همراه او در وین

در حالی‌که مهلت تازه برای پایان دادن به مذاکرات‌ اتمی میان تهران و قدرت‌های جهانی، تا روز جمعه تمدید شده، رئیس‌جمهوری آمریکا طی تماسی ویدئویی با وزیر خارجه و هیئت آن کشور در وین، جزئیات پیشرفت در جریان مذاکرات را جویا شده است.

در بیانیه کوتاهی که کاخ سفید در این مورد ۱۷ تیر ماه منتشر کرده، آمده است «رئیس‌جمهور مروری بر پیشرفت‌های حاصل در مذاکرات تا به امروز داشته و راهنمایی‌هایی در ارتباط با تلاش‌های جاری ما برای رسیدن به توافقی خوب میان گروه ۵+۱ و ایران، که پاسخگوی نیازهایمان باشد، ارائه کرده است».

در این کنفرانس خصوصی ویدئویی، تیم مشاوران امنیتی رئیس‌جمهوری آمریکا نیز حضور داشته‌اند.

این بیانیه کوتاه در حالی منتشر شده که باراک اوباما روز چهارشنبه ۱۷ تیر ماه، در دیداری با نمایندگان دمکرات مجلس سنای ایالات متحده، تاکید کرده است کاخ سفید به دنبال «توافقی بد» نیست.

وزیران اروپایی در وین

در عین حال وزیران خارجه سه کشور اروپایی که اعضای گروه موسوم به ۵+۱ را تشکیل می‌دهند، بار دیگر در محل مذاکرات گرد می‌آیند.

فرانک-والتر اشتانمایر، وزیر خارجه آلمان عصر روز چهارشنبه ۱۷ تیر ماه به وین رفته است و لوران فابیوس و فیلیپ هاموند، وزیران خارجه فرانسه و بریتانیا، نیز در وین خواهند بود.

طی روزهای گذشته در مواردی تمام وزیران خارجه شش کشور طرف گفت‌وگو پشت میز مذاکرات، با محمد جواد ظریف و هیئت ایرانی بودند. اما گفت‌وگوهای اصلی میان جان کری و ظریف، وزیران خارجه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده، و مقام‌های این دو کشور، انجام شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید دیپلمات‌ها روز سه‌شنبه گفتند عمده موضوعات فنی حل شده‌ است، اما دو دیدار آقایان صالحی و مونیز در روز چهارشنبه آن هم برای دست‌کم سه ساعت، نشان می‌دهد که مشکلاتی باقی مانده، که تنها متخصصین فنی می‌توانند آن‌ها را حل کنند.

خبرنگاران ایرانی حاضر در وین از قول آقای صالحی نقل کرده‌اند که گفت‌وگوها در مورد متمم‌های فنی، در حال پیشرفت است.

صالحی که لحظاتی برای قدم زدن خارج شده بود گفت مذاکرات در مورد متمم‌ها در حال پیشرفت است.

گزارش‌هایی از حواشی مذاکرات در روزهای گذشته نیز منتشر شده؛ مذاکراتی که یک مقام غربی آن را «بسیار، بسیار، بسیار دشوار» توصیف کرده بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفته است تهران خود را برای دوران پسامذاکرات یا پساتحریم آماده می‌کند.

وزیر خارجه ایران نیز در یادداشتی که روزنامه بریتانیایی فایننشال‌تایمز منتشر کرده می‌گوید توافق نهایی «در دسترس» است.

روز پنج‌شنبه گفت‌وگوها ادامه پیدا می‌کند.

XS
SM
MD
LG