لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۸

بهای نفت برنت برای نخستین بار در سال از ۵۰ دلار گذشت


برای نخستین بار در سال جاری میلادی، بهای نفت برنت، یکی از مهم‌ترین مراجع قیمت‌گذاری نفت، از مرز ۵۰ دلار در هر بشکه گذشت.

افزایش بها در آسیا در ششم خرداد ماه، به بیش از ۵۰ دلار، که در بازار «مرزی کلیدی» برای بهای نفت به شمار می‌رود، در پی کاهش ذخایر نفت تجاری ایالات متحده و افزایش تقاضا صورت می‌گیرد.

بنا بر برآورد وزارت انرژی ایالات متحده، ذخایر نفت تجاری آن کشور تا ۲۰ ماه مه (هفته گذشته) ۴.۲ میلیون بشکه کاهش داشته‌است.

کاهش ذخایر نفت بیش از هرچیز به دلیل آتش‌سوزی گسترده‌ای‌ست که اخیرا مناطق غربی کانادا را در نوردید؛ مناطقی که تامین‌کننده بخش عمده‌ای از نفت آمریکا هستند.

با همه اینها مشخص نیست رکورد سال جاری میلادی، همچنان حفظ خواهد شد یا قیمت نفت دوباره سقوط خواهد کرد. به ویژه که وضعیت دلار آمریکا همچنان استوار است و در عین حال ایران، یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان نیز تاکید کرده سقف تولید خود را کاهش نخواهد داد.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید گروهی از تحلیل‌گران در مورد ادامه چنین روندی و باقی ماندن بهای ۵۰ دلاری برای هر بشکه، چندان خوش‌بین نیستند.

بهای جهانی نفت که دو سال پیش از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه گذشت، در اوایل سال جاری میلادی به ۲۷ دلار سقوط کرد. با این همه وقایعی مانند آتش‌سوزی اخیر در کانادا، اعتصاب در کویت یا تنش‌ها در نیجریه، کشوری که مهم‌ترین تولیدکننده نفت آفریقا است، به افزایش قیمت طی ماه‌های اخیر منجر شده‌است.

دوم ژوئن، یک هفته دیگر، اعضای اوپک در وین، پایتخت اتریش گرد هم می‌آیند تا در مورد کاهش سقف تولید مذاکره کنند. البته ایران، که در پی رفع تحریم‌ها می‌خواهد به سهم پیشین خود در بازار دست یابد، تاکید کرده‌ کاهشی در تولید خود نخواهد داد.

تلاش‌های پیشین، از جمله مذاکرات روسیه، تولیدکننده عمده نفت که عضو اوپک نیست و عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، نتیجه‌ای نداشته‌است.

XS
SM
MD
LG