لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

شمار قربانیان انفجار در پاکستان از ۴۰ نفر گذشت


به گزاش منابع خبری پاکستانی ۴۱ تا ۴۳ نفر در پی انفجارهایی در بازار قصه‌خوانی در پیشاور پاکستان کشته و بیش از ۱۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

دو انفجار که ساعت یازده صبح هفتم مهر ماه رخ داد به خرابی دست کم ۵۰ مغازه در این بازار انجامیده است.

وب‌سایت روزنامه داون، چاپ پاکستان، می‌گوید انفجار اول کوچکتر بود ولی دومین انفجار حاصل ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره کارگذاشته شده در یک خودرو بود که به گفته یک مقام ارشد پلیس از راه دور کنترل می‌شد.

یک مقام دولتی آن کشور می‌گوید به نظر نمی‌رسد هدف از این انفجار نیروهای پلیس بوده باشند، چون پاسگاهی که در نزدیکی بازار قرار دارد دورتر از محل انفجارهاست.

در موارد پیشین گاه نیروهای امنیتی، خودرهای حامل آنها یا پاسگاه‌های پلیس هدف انفجارها بوده‌اند. در مورد این حمله نیز گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که هدف اصلی نیروهای پلیس هستند.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که در حال حاضر در نیویورک است و دیگر مقام‌های ارشد سیاسی آن کشور، انفجار پیشاور را محکوم کرده‌اند.

در پنجم مهرماه بر اثر انفجار اتوبوسی در همین شهر، دست کم ۱۷ تن کشته و بیش از ۴۵ نفر نیز زخمی شدند.

به گفته‌ی مقامات پاکستان، این اتوبوس حامل کارکنان دولت بوده و آن نیز با یک بمب کنترل از راه دور منفجر شده است.

گروه انصار المجاهدین که از متحدان طالبان پاکستان به شمار می‌رود مسئولیت آن حمله را برعهده گرفته و اعلام کرد که به تلافی «حملات هواپیماهای بی‌سرنشین دست به این کار زده است.

درست یک هفته پیشتر نیز انفجاری در مقابل یک کلیسا در پیشاور به کشته شدن دست‌کم ۸۰ نفر انجامید.

پیشاور یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های طالبان است؛ با این همه یک سخنگوی طالبان پاکستان به روزنامه داون گفته است که آن گروه مسئول انفجارهای بازار «قصه‌خوانی» نیست.

یکی از مهم‌ترین تبلیغات کارزار انتخاباتی پاکستان که به روی کار آمدن نواز شریف در سال جاری انجامید، بهبود شرایط امنیتی در آن کشور بوده است. اما در هفته‌های گذشته انفجارها یا حمله به زندان‌های محل نگه‌داری طالبان که به فرار گروهی از آنها انجامیده، به نگرانی‌های در مورد شرایط امنیتی و برقراری آرامش در آن کشور افزوده است.
XS
SM
MD
LG