لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

آزادی ۲۶ زندانی فلسطینی، ادامه اعتراض‌ها به شهرک‌سازی اسرائیل


استقبال از زندانیان در رام‌الله در کرانه باختری
استقبال از زندانیان در رام‌الله در کرانه باختری
همزمان با آغاز روند تازه گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، اولین گروه از زندانیان فلسطینی آزاد شدند، ولی اعتراض‌ها به ساخت‌وسازهای جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین ادامه داشته است.

در نخستین گام برای آزاد کردن گروهی از زندانیان فلسطینی در اسرائیل، ۲۶ نفر از آنها از زندان به محل سکونت خود فرستاده شدند.

شامگاه سیزدهم ماه اوت، این گروه ۲۶ نفره در میان استقبال گروهی از فلسطینی‌ها به غزه یا کرانه باختری رسیدند. ۱۵ نفر از آنها اهل غزه و بقیه از کرانه باختری می‌آمدند.

گروهی از شهروندان اسرائیلی همچنان تلاش داشتند تا در دادگاه جلوی آزادی آنها را بگیرند.

این زندانیان عمدتا به قتل مهتم‌اند و بیشتر آنها بیش از ۲۰ سال گذشته را در زندان‌های اسرائیلی گذرانده بودند.

از نظر قوانین بین‌المللی ساخت‌وسازها در مناطق اشغال‌شده پس از جنگ شش روزه، غیرقانونی‌ست
از نظر قوانین بین‌المللی ساخت‌وسازها در مناطق اشغال‌شده پس از جنگ شش روزه، غیرقانونی‌ست
در این میان اجازه ساخت‌وساز واحدهای مسکونی جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین هم با واکنش فلسطینی‌ها روبه‌رو شده و هم واکنش آمریکا را که در گفت‌وگوهای صلح میانجی‌گری می‌کند در پی داشته است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته گفت از نظر آمریکا این ساخت‌وسازها در هر زمانی «نامشروع» است.

جان کری که در یک کنفرانس مطبوعاتی در برزیل سخن می‌گفت، تاکید کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیشتر گفته بود اعلام ساخت‌وسازهای جدید به مناطقی مربوط می‌شود که در نقشه صلح وجود ندارند.

با این همه آقای کری می‌گوید مذاکرات صلح ادامه پیدا می‌کند.

چهار روز پیش وزیر مسکن اسرائیل اعلام کرد ساخت نزدیک به ۱۲۰۰ واحد مسکونی جدید تصویب شده است که نزدیک به ۸۰۰ دستگاه از آنها در بیت‌المقدس شرقی و مابقی در کرانه باختری ساخته خواهد شد.

اما پس از آن اعلام شد که در مجموع ۹۲۴ واحد مسکونی جدید ساخته خواهد شد.

این موضوع خشم مقام‌های فلسطینی را در پی داشت و صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی در مذاکرات صلح گفته است که هدف دولت بنیامین نتانیاهو «ضربه زدن» به مذاکرات صلح است.

شهرک‌های ساخته شده که با اعتراض‌ها روبه‌روست در زمین‌های فلسطینی بنا شده‌اند؛ مناطقی که پس از جنگ موسوم به شش روزه به اشغال اسرائیل درآمدند و از نظر قوانین بین‌الملل ساخت‌وساز اسرائیلی‌ها در آنها غیرقانونی‌ست.

اسرائیل اجازه ساخت‌وسازهای جدید را در کنار تصمیم برای آزادی مجموعا ۱۰۴ زندانی فلسطینی صادر کرده است.

گفت‌وگوهای تازه صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از هفتم مرداد ماه با دیداری در واشینگتن میان جان کری، وزیر خارجه آمریکا، تسیپی لیونی، مذاکره‌کننده ارشد اسرائیلی و صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، از سر گرفته شده است.

دیدار تازه، نخستین دیدار مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی، طی سه سال گذشته، برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه بود.
XS
SM
MD
LG