لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

مرکل: گناه حملات تروریستی پاریس بر گردن آوارگان جنگ نیست


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می‌گوید نباید گناه حملات تروریستی پاریس را بر گردن «پناهجویان بی‌گناهی که از جنگ و تروریسم گریخته‌اند» انداخت. او، طی روزهای گذشته، از سوی برخی سیاستمداران اروپایی به خاطر سیاست «درهای باز» در مواجهه با پناهجویان سوری مورد انتقاد قرار گرفته است.

خانم مرکل، ۲۴ آبان ماه، در نخستین روز از نشست سران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان (گروه ۲۰) در ترکیه، بر لزوم انجام تحقیقاتی فوری در مورد انگیزه‌ها و دلایل حملات پاریس تاکید کرد.

او گفته است پیدا کردن مسببان و عاملان پشت‌پرده حملات «وظیفه ما در قبال قربانیان و خانواده‌ها‌ی آنها و نیز برای افزایش امنیت خود ما است».

صدر اعظم آلمان افزوده است که این کار در عین حال «وظیفه ما در قبال پناهجویان بی‌گناهی‌ست که از جنگ و تروریسم گریخته‌اند».

حملات جمعه شب پاریس دست‌کم ۱۲۹ کشته برجای گذاشته است. گروه موسوم به حکومت اسلامی، مسئولیت تیراندازی و حملات انتحاری بی‌سابقه طی چند دهه گذشته در پایتخت فرانسه را بر عهده گرفته است.

در کنار جسد یکی از مهاجمان حملات، گذرنامه‌ای سوری پیدا شده که مقام‌های یونانی می‌گویند متعقل به پناهجویی‌‌ست که وارد آن کشور شده بود. البته گزارش‌هایی نیز منتشر شده که از احتمال «تقلبی بودن» گذرنامه‌های یافت‌شده حکایت دارند.

این موضوع با واکنش‌ گروهی از سیاستمداران و دولتمداران اروپایی روبه‌رو شد که حملات و انتقاداتی را متوجه سیاست «درهای باز» در مواجهه با پناهجویان کرده‌اند؛ سیاستی که صدر اعظم آلمان طی هفته‌های گذشته و در مقابل موج کم‌سابقه پناهجویان تلاش کرده آن را تا حدودی اجرا کند.

برخی از متحدان خود آنگلا مرکل در میان کسانی‌اند، که خواستار افزایش کنترل‌ها و تغییر سیاست اروپا در برابر مسئله پناهجویان‌ شده‌اند.

از جمله وزیر اقتصاد ایالت باواریا در آلمان که گفته است حملات پاریس نشان می‌دهد باید کنترل‌ها را بیشتر کرد.

مارکوس سودر گفته است «پذیرش بدون کنترل مهاجران و ورود غیرقانونی آن‌ها نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند».

این عضو حزب ائتلافی با دولت آلمان گفته است این حزب همچنان در کنار صدر اعظم آلمان است، «اما خوب است که آنگلا مرکل بپذیرد باز کردن مرزها برای مدتی نامحدود، اشتباه بود».

اما این موضوع با واکنش رهبر حزب ائتلافی «اتحادیه سوسیال مسیحی» روبه‌رو شده که گفته است «وقتی همه دمکرات‌ها باید در این برهه از زمان متحد باشند، انتقاد از صدر اعظم کاملا بی‌جا است.»

هورست سیهوفر، رهبر «اتحادیه سوسیال مسیحی» می‌گوید مسئله مهاجران و تروریسم، دو موضوع کاملا مجزا است.

خبرگزاری رویترز از قول توماس ده‌مزیر، وزیر اقتصاد آلمان، نیز نقل کرده که هشدار می‌دهد نباید در مورد ارتباط حملات پاریس و مذاکره بر سر موضوع پناهجویان قضاوتی شتاب‌زده کرد.

آنگلا مرکل روز یک‌شنبه گفت در مورد افزایش تلاش‌ها در رابطه با پیدا کردن راه‌حلی برای بحران سوریه، با ولادیمیر پوتین، مذاکراتی کرده است.

پوتین با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز گفت‌وگویی نیم‌ساعته داشته است که موضوع سوریه در صدر آن عنوان شد.

مسکو از متحدان بشار اسد است در حالی‌که عمده کشورهای غربی خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند.

صدر اعظم آلمان می‌گوید اعضای گروه ۲۰ در بیانیه‌ای که روز دوشنبه صادر خواهند کرد «پیام قاطعی» در مورد لزوم مبارزه با هر شکلی از تروریسم خواهند فرستاد.

مرکل می‌گوید زمان برای بازگرداندن امید به میلیون‌ها پناهجو، به سرعت در گذر است و برای همه واضح است که باید ریشه این مشکل را خشکاند.

اعضای گروه ۲۰، از جمله سران آمریکا، روسیه یا آلمان در ترکیه گرد هم آمده‌اند. دیدار آنها در سایه حملات پاریس و در حالی انجام شده که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، حضور خود را در آن لغو کرده است.

XS
SM
MD
LG