لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

مخالفت رهبر و نمایندگان ارشد دمکرات در کنگره با سه طرح جدید در مورد ایران


نانسی پلوسی
نانسی پلوسی

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، از هم‌حزبی‌های خود خواسته است به طرح‌های جدید کنگره در رابطه با ایران رای منفی بدهند. گروهی از نمایندگان ارشد حزب دمکرات نیز گفته‌اند به طرح‌ها رای مخالف خواهند داد.

خانم پلوسی خواسته‌است حتی اگر نماینده‌ای از میان دمکرات‌ها با توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک موافق نیست، باز هم به طرح‌های ارائه‌شده رای مخالف بدهد.

همزمان با نامه خانم پلوسی به اعضای دمکرات مجلس نمایندگان، گروهی از دمکرات‌های ارشد در این مجلس نیز گفته‌اند با سه طرح جدید مخالفت خواهند کرد.

استنی هویر و الیوت انگل، عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، و نیز تد دوچ و نیتا لاوی، از جمله نمایندگان ارشد دمکرات ِ مخالف این سه طرح هستند. برخی از نمایندگان دمکرات، از جمله الیوت انگل، از مخالفان برجام به شمار می‌رفتند. اکنون این نمایندگان دمکرات می‌گویند در مخالفت با طرح‌های جمهوری‌خواهان متحد شده‌اند.

اشاره این نمایندگان به سه طرح تازه کنگره آمریکا است که مخالفان می‌گویند به طور جدی بر نقل‌وانتقالات بانکی ایران و دیگر موسسات و کشورهای جهان یا اجرای تعهدات دولت آمریکا در اجرای «برجام» تاثیر می‌گذارد.

کاخ سفید آمریکا پیشتر تهدید کرده بود که رئیس‌جمهوری آن کشور، این سه طرح را وتو خواهد کرد.

مخالفت کاخ سفید با این سه طرح از این منظر بیان شده که آنها مانع از اجرای تعهدات ایالات متحده می‌شوند یا ممکن است امنیت ملی آن کشور را به خطر بیاندازند. در عین حال می‌توانند به اجرای دوباره تحریم‌ها علیه موسسات و افرادی بیانجامند، که از فهرست تحریم‌ها خارج شدند.

⇦ در مورد این سه طرح و مخالفت کاخ سفید بیشتر بخوانید

خانم پلوسی ۲۲ تیر ماه گفته است که توافق اتمی «بهترین راه» برای جلوگیری از دسترسی تهران به سلاح اتمی‌ست.

ایران همواره تلاش برای رسیدن به سلاح هسته‌ای را رد کرده و گفته بود این برنامه صرفا صلح‌آمیز است.

رای‌گیری در مورد سه طرح تازه مجلس نمایندگان برای ۲۳ تیر ماه به وقت آمریکا برنامه‌ریزی شده‌است. اکثریت در مجلس نمایندگان با جمهوری‌خواهان است که همگی مخالف توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهان به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG