لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

تاکید مایک پنس بر حمایت آمریکا از کشورهای هم‌جوار روسیه


معاون دونالد ترامپ قرار است در رزمایش مشترک اعضای ناتو که در گرجستان برگزار می‌شود شرکت کند
معاون دونالد ترامپ قرار است در رزمایش مشترک اعضای ناتو که در گرجستان برگزار می‌شود شرکت کند

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، که به کشورهای پیرامون بالتیک و همسایگان روسیه سفر کرده، ضمن تاکید بر حمایت ایالات متحده از این کشورها، می‌گوید مسکو در تلاش برای ضربه‌زدن به دمکراسی‌ها و ترسیم دوباره مرزهای بین‌المللی است.

آقای پنس روز نهم مرداد ماه در ادامه سفر تازه‌اش وارد تفلیس، پایتخت گرجستان شد و در میهمانی رسمی شام با حضور مقام‌های ارشد آن کشور شرکت کرد. او بر حمایت رئیس‌جمهوری ایالات متحده از این کشور تاکید کرده‌ و قرار است روز دهم مرداد ماه با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهوری و رهبر کلیسای ارتدکس گرجستان، دیدار کند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

معاون دونالد ترامپ قرار است در رزمایش مشترک اعضای ناتو که در گرجستان برگزار می‌شود نیز شرکت کند. نزدیک به ۸۰۰ نیروی نظامی گرجستان و ۱۶۰۰ سرباز ارتش ایالات متحده در این رزمایش شرکت می‌کنند.

پیش از سفر به گرجستان، مایک پنس در دیدار از استونی بر حمایت کشورش از کشورهای پیرامون بالتیک و همسایگان روسیه تاکید کرده بود. او روسیه را نیز متهم کرده است که به دنبال «ترسیم دوباره مرزهای بین‌المللی» و «ضربه‌زدن به دمکراسی‌ها» است.

استونی، در کنای لیتوانی و لتونی، هر سه عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هستند و پیش از این بخشی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی را تشکیل می‌دادند. این سه کشور، همراه گرجستان و عضو تازه ناتو؛ مونته‌نگرو، از اقدامات و نیت‌های روسیه در مورد خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

گئورگی مارگولاشویلی، رئیس‌جمهوری گرجستان، پیشتر گفته بود دیدار پنس از این کشور، تاکیدی بر ادامه حمایت از تلفیس برای استحکام بخشیدن و تقویت نیروهای نظامی خود، است.

سنای آمریکا روز پنجشنبه با اکثریت قاطع آرا طرح تشدید تحریم‌های روسیه را تصویب کرد. طرحی که واکنشی به اتهام‌های جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در مورد «مداخله» روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، و همچنین الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، دیگر اقدامات در اوکراین یا گرجستان و یا مسائلی در پیوند با حقوق بشر است. در این طرح که نام اصلی آن «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» است، تحریم‌هایی علیه ایران و کره شمالی نیز در نظر گرفته شده‌است.

پیش از این بن کاردین، یک عضو ارشد حزب دمکرات در مجلس نمایندگان، گفته بود طرح تحریم‌ها به‌خاطر «دخالت روسیه در انتخابات سال پیش، اشغال بخشی از خاک اوکراین و گرجستان و حمایت از دولت سوریه» باید به تصویب برسد.

روسیه اتهام‌ها در مورد حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در اوکراین را رد کرده‌است. مسکو می‌گوید حضورش در کشوری مانند سوریه، به درخواست دولت مرکزی آن که نزد سازمان ملل صاحب نمایندگی‌ست، انجام گرفته‌است. مسکو به تازگی خواستار کاهش شمار دیپلمات‌های ایالات متحده در روسیه شده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری آن کشور نیز در مورد «بن‌بست» در روابط مسکو و واشینگتن هشدار داده است.

آقای پنس روز هشتم مرداد در مصاحبه‌ای در استونی، گفته بود ترامپ «خیلی زود» تحریم‌های روسیه، کره شمالی و ایران را امضا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG