لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

پوتین می‌گوید شاید هکرهای «وطن‌پرست» به منتقدان روسیه حملاتی کرده باشند


رئیس‌جمهوری روسیه دست داشتن‌ ِ دولت خود در حملات سایبری به کارزارهای سیاسی و روند انتخابات در خارج از آن کشور را رد کرده، اما می‌گوید شاید برخی هکرهای روسیه «از روی حس میهن‌پرستی» دست به چنین اقداماتی زده باشند.

ولادیمیر پوتین، دهم خرداد ماه، در جمع دبیران ارشد خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بین‌المللی، در سن‌پترزبورگ، به پرسش‌ها و اظهاراتی پاسخ گفته که پیرامون یک محور است: اتهام‌های وارد شده از سوی نهادها و جامعه اطلاعاتی آمریکا و غرب، در مورد دخالت‌‌های مجازی و تبلیغاتی مسکو، در کارزار انتخاباتی آمریکا و شماری از دیگر کشورهای اروپایی.

در پاسخ به پرسشی در مورد نگرانی‌های مطرح‌شده در مورد حملات هکرهای روسی به کارزار انتخابات سراسری ماه سپتامبر در آلمان، آقای پوتین گفته است «هکرها آدم‌های آزادی هستند. مانند هنرمندان… اگر حال خوبی داشته باشند، صبح که از خواب بیدار می‌شوند با حس‌وحال شروع به نقاشی می‌کنند».

او افزوده است «هکرها هم همین‌طور هستند… صبح از خواب بیدار می‌شوند، یک‌چیزی از رخدادهای جهانی می‌خوانند، و اگر حسن میهن‌پرستی داشته باشند، آن‌وقت تلاش می‌کنند، تا برای مقابله با کسانی که حرف‌های بدی در مورد روسیه می‌زنند، نقش خود را ایفا کنند».

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرده دولت آن کشور در حملات سایبری نقشی ندارد و قصدی هم ندارد که در آن وارد شود: «ما کوشش می‌کنیم با این جریان در داخل کشور مبارزه کنیم».

به عقیده پوتین «هیچ هکری نمی‌تواند بر هیچ کارزار انتخاباتی تاثیر بگذارد» و «هکرها ممکن است از هر جای دنیا بیایند».

مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا، در دی‌ماه سال گذشته، در نشستی در کمیته نیروهای مسلح سنا، روسیه را تهدیدی برای گستره بزرگی از منافع آمریکا توصیف کردند، که به گفته آنها «از برنامه بسیار پیشرفته و تهاجمی سایبری» و با قابلیت‌های پیچیده استفاده می‌کند. آن‌ها در عین حال اعلام کرده‌اند که روسیه بی‌تردید در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا دخالت کرده است.

کرملین این اتهام‌ها را به‌تاکید رد کرده‌است. دونالد ترامپ می‌گوید این اتهام‌ها «بهانه‌ای» برای دمکرات‌ها و کسانی‌ست که در انتخابات سال گذشته شکست خوردند تا به این وسیله شکست خود را توجیه کنند.

ولادیمیر پوتین در نشست روز پنج‌شنبه، رئیس‌جمهوری آمریکا را فردی «سرراست و رک‌» توصیف کرده که «نگاه تر‌ و تازه‌ای» به جهان سیاست دارد.

او در عین حال از آن‌چه «روسیه‌هراسی» در میان برخی کشورها نامیده، انتقاد کرده‌ و گفته تحریم‌های غرب علیه مسکو -پس از الحاق بخشی از خاک اوکراین به روسیه- تاثیری بر این کشور «نگذاشته‌است». او اما ابراز امیدواری کرده این تحریم‌ها خاتمه یابند چرا که «برای هیچ یک از طرف‌ها سازنده نیست».

او در بخشی از سخنان خود در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ، از برپایی سامانه‌های دفاع ضدموشکی آمریکا در آلاسکا و کره جنوبی، انتقاد کرده و آن‌ها را «چالشی» برای روسیه نامیده‌است.

آمریکا می‌گوید این سامانه‌ها برای دفاع از آن کشور و نیز متحدان آن، از جمله شرق آسیا، در برابر تهدیدهایی مانند حمله احتمالی اتمی از سوی کره شمالی‌ست.

XS
SM
MD
LG