لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

پیشنهاد پوتین به اوکراین: میلیاردها دلار وام، گاز به یک سوم بها


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در گامی گه از آن به عنوان تلاش برای جلوگیری از نزدیکی اوکراین به اتحادیه اروپا یاد شده است، پیشنهاد سرمایه‌گذاری کلان و فروش گاز روسیه به یک سوم بها به آن کشور را داده است.

مسکو می‌خواهد با ورود به اقتصاد بحران‌زده اوکراین و سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری، از جمله سهام دولتی آن کشور را بخرد.

روسیه در ضمن حاضر است گاز خود را به بهای نزدیک به ۲۷۰ دلار در هر هزار متر مکعب بفروشد که تقریبا یک‌سوم بهای اصلی آن است.

ناظران، بسته پیشنهادی مسکو را یکی از کلان‌ترین‌ها در تاریخ روسیه عنوان کرده‌اند. آنچه به گفته رئیس‌جمهوری روسیه «شرط و شروطی ندارد».

جزئیات این بسته پیشنهادی کلان ۲۶ آذر ماه پس از دیدار ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مسکو بیان شد.

مقام‌های روسی می‌گویند سه میلیارد دلار اول از این بسته می‌تواند در تنها چند روز به حساب کیف واریز شود.

یانوکوویج پس از دیدار با پوتین به خبرنگاران گفت «تجارت با روسیه، ما را از رفتن به هر راه دیگری باز می‌دارد».

پوتین نیز گفته است «بدون تردید اوکراین هم‌پیمان استراتژیک ماست».

در پاسخ، مخالفان دولت اوکراین نیز رئیس‌جمهوری را به صرف نظر کردن از منافع ملی متهم کرده‌اند.

ویتالی کلیچکو، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های مخالت دولت اوکراین، روز سه شنبه در جمع معترضان در کیف، پایتخت آن کشور، گفت «او (یانوکوویچ) از منافع ملی گذشته است، استقلال و چشم‌انداز زندگی بهتر برای هر اوکراینی را نیز از بین برده است».

واشینگتن نیز به توافق‌های تازه مسکو و کیف واکنش نشان داد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفته است دولت اوکراین باید به خواست‌های مردمش توجه کند و راهی برای پیوستن به اروپایی مسالمت‌آمیز، عادلانه، دمکراتیک با‌ آینده‌ای شکوفا بیابد.

اوکراین یکی از کشورهاییست که اختلافاتی عمیق میان غرب و روسیه را سبب شده است. در خود آن کشور نیز گروهی از شهروندان هوادار نزدیکی بیشتر به روسیه‌اند و گروهی نیز از پیوستن تدریجی به اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

هوادران نزدیکی به اتحادیه اروپا که مخالف توافق‌های اخیر میان دولت کشور خود و مسکو هستند، طی روزهای گذشته دست به تظاهرات و اعتراضاتی بزرگ زده‌اند که از زمان تحولات موسوم به «انقلاب نارنجی» در آن کشور بی‌سابقه بوده است.

ویکتور یانوکوویچ در این زمان مخالفانی پیدا کرده است که برخی از آنها قبل از این از هم‌پیمانان او به شمار می‌رفتند؛ رینات احمدوف، میلیاردر اوکراینی، ثروتمندترین شهروند آن کشوراز جمله این افراد است که جمعه گذشته بیانیه‌ای صادر و از مخالفان دولت حمایت کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین اما از افزون بودن سود ناشی از تجارت با روسیه در مقابل همکاری اقتصادی با اتحادیه اروپا دفاع کرده و خواست‌های معترضان را نیز رد کرده است.

او ۲۲ آذر ماه گفته بود اوکراین نمی‌تواند توافق‌نامه اقتصادی با اروپا را در شکل فعلی آن بپذیرد و برای نجات اقتصاد لازم است که روابط تجاری با روسیه را احیا کند.

تازه‌ترین پیشنهاد روسیه به اوکراین برای نزدیکی کیف به مسکو به جای نزدیک شدن آن به اتحادیه اروپا از نظر گروهی از ناظران -دست‌کم در شرایط فعلی- «گرفتن دست بالا» تعبیر شده است؛ نیویورک تایمز در مقاله‌ای می‌نویسد «برای پوتین اوکراین تازه‌ترین ایستگاه سیاست خارجیست که روسیه را به وزنه‌ای در تقابل با غرب تبدیل کرده است».

معترضان در عین حال نگران از پیوستن اوکراین به طرحی گمرکی هستند که روسیه اخیرا آن را با برخی کشورها به اجرا درآورده و اجازه تجارت آزاد مرزی رامی‌دهد.

یانوکوویچ و پوتین پس از دیدار روز سه‌شنبه از این طرح حرفی نزدند.
XS
SM
MD
LG