لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

عربستان و متحدانش فهرستی از «افراد و نهادهای تروریستی مورد حمایت قطر» منتشر کردند


تصویری هوایی از منطقه دیپلماتیک دوحه، پایتخت قطر
تصویری هوایی از منطقه دیپلماتیک دوحه، پایتخت قطر

عربستان سعودی و متحدان آن کشور، فهرستی از آن‌چه می‌گویند «گروه‌ها و نهادهای تروریستی» وابسته به قطر هستند، منتشر کرده‌اند. این فهرست ساعاتی پس از اظهارات وزیر خارجه قطر در مخالفت با تغییر سیاست‌های خارجی دوحه، منتشر شده‌است.

در نخستین بیانیه مشترک عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، پس از اعلام قطع رابطه با قطر، گفته شده فهرست تهیه‌شده «به قطر مربوط است» و آن کشور «در حالی‌که اعلام می‌کند در حال مبارزه با تروریسم است، اما دست به ارسال منابع مالی و پناه دادن به گروه‌های تروریستی مختلف می‌زند».

فهرستی که عربستان و متحدان منطقه‌ای آن کشور منتشر کرده‌اند در برگیرنده «۵۹ فرد و ۱۲ نهاد» است. بنا بر بیانیه آن‌ها «در پیگرد آن‌ها هیچ نرمشی صورت نخواهد گرفت».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید دست‌کم دو نفر از کسانی که پیش از این به‌صورت بین‌المللی به‌عنوان «تامین‌کننده منابع مالی گروه‌های تروریستی» شناخته می‌شدند و بنا به گفته وزارت خارجه آمریکا، قطر دست به اقدام در مورد آن‌ها زده بود، بار دیگر در فهرست کشورهای عربی قرار دارند.

افراد و نهادهایی که در این فهرست آمده‌اند، علاوه بر قطر از کشورهای مصر، بحرین و لیبی هستند.

این فهرست ساعاتی پس از گفته‌های وزیر خارجه قطر منتشر شده که اظهار داشته سیاست‌های خارجی آن کشور، به‌خاطر آن‌که اختلافات پیش‌آمده با دیگر کشورهای عربی حل شود، تغییر نخواهد کرد.

پیش از او شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، به روزنامه «الشرق‌الاوسط» گفته بود که شرایط مطرح‌شده از سوی چهار کشوری که روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند، برای حل بحران با قطر کاملا «شفاف» است: دوحه باید «به تعهدات قبلی خود بازگردد، تبلیغات رسانه‌ای خود را متوقف کند و از حمایت از ایران به عنوان دشمن شماره یک ما دست بردارد».

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ ثانی، وزیر خارجه قطر، ۱۸ خرداد ماه در جریان یک کنفرانس خبری گفته است «ما را منزوی کرده‌اند چون کشوری موفق و مرفه هستیم. ما سکویی برای صلح هستیم و نه تروریسم. این اختلاف، ثبات کل منطقه را به خطر انداخته است. ما تسلیم نخواهیم شد».

تازه‌ترین اظهارات و واکنش‌های قطر و قطع‌رابطه‌کنندگان در حالی‌ست، که تلاش‌هایی بین‌الملی برای حل بحران انجام شده‌است. به‌تازگی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز اعلام کرده در صورت تمایل طرف‌ها، از هر گونه تلاش برای حل این بحران، حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG