لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

روسیه در طرح تغییر کاربری فردو «مشارکت می‌کند»


عکسی ماهواره‌ای از تاسیسات
عکسی ماهواره‌ای از تاسیسات

خبرگزاری رسمی ایران به نقل از گفت‌وگوی رئیس شرکت دولتی «روس‌اتم» با یک خبرگزاری روسی می‌گوید آن کشور در طرح تغییر کاربری مرکز هسته‌ای فردو، که بخشی از توافق هسته‌ای است، «مشارکت می‌کند».

بنا بر این گزارش از ۲۳ شهریور ماه، سرگئی کرینکو، رئیس «روس‌اتم» به خبرگزاری روسیا سگودنیا، گفته است «طرف روسی اقدامات مقدماتی گسترده‌ای به عمل آورده و با طرف ایرانی در باره مشارکت در چهارچوب «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) مذاکره کرده است.»

تغییر کاربری در مرکز هسته‌ای فردو، بخشی از تفاهم لوزان، که پایه توافق جامع اتمی در وین شد، نیز بود.

بنا بر فکت‌شیت وزارت خارجه آمریکا از تفاهم لوزان، این تغییرات شامل مورادی ما جابه‌جایی دو سوم سانتریفیوژها و زیرساخت‌های این مرکز هسته‌ای است. مسائلی مانند انجام ندادن فعالیت‌های تولیدی و پژوهشی در ارتباط با غنی‌سازی اروانیوم برای ۱۵ سال یا تهعد تهران برای تغییر کاربری آن به مرکزی پژوهشی، فناوری، هسته‌ای و فیزیکی از دیگر موارد مرتبط با «فرود» بود.

رئیس روس‌اتم گفته با طرف ایرانی برای «تغییر کاربری سایت فردو» که هدف از آن «تولید ایزوتوپ‌های پایدار» است، همکاری می‌کند.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید روسیه در چهارچوب توافق اتمی حاصل‌شده میان ایران و شش قدرت جهانی، متعهد شده با ایران «برای تغییر کاربری سایت فردو و نیز ایجاد تغییرات در راکتور آب سنگین اراک و انتقال بخش عمده اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج، در ازای تحویل سنگ اورانیوم به این کشور همکاری و مشارکت کند».

مرکز هسته‌ای فرود از جمله مراکزی بود که نگرانی‌های کشورهای غربی و نیز گفت‌وگوها بر سر آن، مدت‌ها ادامه داشت.

تا چند ماه پیش از توافق جامع اتمی، دیپلمات‌های غربی همچنان می‌گفتند که تهران پیشنهاد ایالات متحده برای تغییر نوع فعالیت‌های این تاسیسات زیرزمینی را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG