لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

یوکیا آمانو در روزهای آینده به تهران سفر می‌کند


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داد که آقای آمانو «۳ یا ۴ روز» آینده به تهران سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اکبر صالحی روز دوشنبه ۲۳ شهریور، فعالیت‌های هسته‌ای «گذشته» ایران را «مهم‌ترین» مسئله مطرح شده در این دیدار خواند و ابراز امیدواری کرد که با توافق ایران و آژانس، «تا ۱۵ دسامبر سال جاری این موضوع به نحوی بسته شود که برجام در مرحله عملیاتی قرار گیرد».

گفته‌های آقای صالحی در حالی است که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، ۳۱ تیر ماه گفته بود که ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای یاپی ام دی، به توافق اتمی وین «ارتباطی ندارد و بخشی از آن نیست».

وی تاکید کرده بود که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل موضوع پی ام دی منتظر اجرایی شدن توافق اتمی وین و طی مراحل قانونی این توافق نخواهد ماند.

آقای عراقچی اما اشاره نکرده بود که برای اجرایی شدن توافق اتمی وین نیازی به حل موضوع پی ام دی وجود دارد یا نه.

فعالیت‌های سابق ایران در سایت نظامی پارچین یکی از موارد اختلاف بین جمهوری اسلامی و آژانس بوده است.

در همین حال بر اساس «نقشه راه» که روز ۲۳ تیرماه و ساعاتی پیش از اعلام رسمی توافق جامع اتمی ایران با گروه ۵+۱ بین ایران و آژانس امضا شد، دو طرف در مورد بازرسی از سایت نظامی پارچین به «توافقی مجزا» رسیدند.

بر اساس این «نقشه راه» تهران اسناد لازم برای حل ابهام‌ها درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی خود را در اختیار آژانس قرار داده است.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد که اطلاعات ارائه شده از سوی ایران در ارتباط با گذشته برنامه هسته‌ایش «ابهام‌هایی» دارد که تهران باید درباره آن‌ها شفاف‌سازی کند.

یک روز پس از این گزارش، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که تهران در حال بررسی و مطالعه پرسش‌های آژانس است و پس از آن «به‌زودی جلسه‌های فنی» در تهران برگزار می‌شود.

هیئت کارشناسان آژانس در تهران

آقای صالحی همچنین خبر داد که هیئت ۱۳ نفره کار‌شناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه دوشنبه به تهران سفر می‌کنند.

پیش از این نیز علی‌اصغر زارعان، معاون سازمان انرژی اتمی ایران از سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده و گفته بود که بازدید از مراکز نظامی در این دور از سفر بازرسان«در دستور کار نیست.»

مقامات ایران وآژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر محرمانه بودن «نقشه راه» تاکید کرده اند اما خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۲۸ مردادماه در گزارشی خبر داده بود که در این توافق به تهران اجازه داده شده تا از کار‌شناسان خود، برای بازرسی از تأسیسات پارچین استفاده کند.

با این حال خبرگزاری رویترزروز جمعه، ۲۰ شهریور، در گزارشی متفاوت از قول دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که در جریان نمونه‌برداری از مرکز نظامی پارچین، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز همراه متخصصان ایرانی حضور خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG