لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

رویترز: روسیه از آب‌های اروپا سوخت هواپیما به سوریه قاچاق می‌کند


در این تصویر یک سوخو ۲۵ ارتش روسیه در پایگاهی در سوریه دیده می‌شود. این یک تصویر آرشیوی‌ست و ارتباط مستقیمی با گزارش خبرگزاری رویترز ندارد.
در این تصویر یک سوخو ۲۵ ارتش روسیه در پایگاهی در سوریه دیده می‌شود. این یک تصویر آرشیوی‌ست و ارتباط مستقیمی با گزارش خبرگزاری رویترز ندارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از مقام‌های اروپایی می‌گوید روسیه، برخلاف تحریم‌های اتحادیه، با گذشتن از بندرهای یونان و قبرس و آب‌های اروپا، اقدام به حمل سوخت هواپیما به سوریه کرده‌است.

روسیه، از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه، به شکل گسترده‌ای در حملات هوایی علیه شماری از مخالفان حکومت مرکزی دمشق حضور دارد. و این احتمال مطرح است که سوخت‌ هواپیما برای عملیات جنگنده‌ها کاربرد داشته باشد.

گزارش رویترز از سوی هیچ مقام رسمی اروپایی تائید نشده‌است.

رویترز می‌گوید دست‌کم دو کشتی که حامل پرچم فدراسیون روسیه بوده‌اند، با گذشتن از قبرس به سوی لبنان و سوریه رفته‌اند. یکی از مقام‌های طرف گفت‌وگو با رویترز که نامش فاش نشده می‌گوید به طور مشخص در ماه اکتبر (ماه گذشته میلادی)، حمل سوخت افزایش یافته‌است.

یک مقام کشتی‌رانی دیگر نیز گفته شناورهای حامل پرچم روسیه، پیش از رسیدن به سوریه در بندرهای یونان و قبرس توقف داشتند.

وزارت دفاع روسیه به رویترز گفته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه حمل سوخت به سوریه، شامل نیروی هوایی روسیه که در آن کشور مستقر است، نمی‌شود.

خبرگزاری روسی تاس نیز به نقل از سخنگوی وزارت دفاع روسیه سخنان مشابهی را مطرح کرده و می‌گوید حمل سوخت برای نیروهای هوایی روسیه در سوریه، تحت تحریم قرار ندارد.

البته دقیقا مشخص نیست سوخت‌های حمل شده احتمالی، تنها، مورد استفاده نیروهای روسی قرار گرفته باشد؛ چرا که جنگنده‌های دولت مرکزی سوریه نیز در حملات در مناطق مختلف آن کشور شرکت دارند.

وزارت خارجه یونان نیز در واکنش به این خبرگزاری خواستار طرح پرسش با وزارت‌خانه کشتی‌رانی آن کشور شده‌است. این وزارت‌خانه دوم هنوز واکنشی نشان نداده‌است.

مقام‌های قبرس می‌گویند اجازه پهلو گرفتن به هیچ شناور روسی که حامل سوخت به سوریه باشد نداده‌اند.

اطلاعات ردیابی مسیر شناورها، که به صورت همگانی قابل دسترسی‌ست، نشان می‌دهد دست‌کم دو تانکر، هر کدام بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر (دو ماه و یک ماه پیش) یک بار توقف‌هایی در قبرس و یونان داشتند. از قبرس روانه سوریه و لبنان شده‌اند. رد شناورها پس از ورود به ساحل این دو کشور گم شده‌است.

مقام‌های اروپایی در عین حال به رویترز گفته‌اند روسیه با استفاده از شناورهایی که حامل پرچم کشورهای دیگر بودند، هم سوخت جنگنده به سوریه فرستاده‌است.

اتحادیه اروپا در مهر ماه ۱۳۹۳ دست به اعمال تحریم‌های ارسال سوخت برای جنگنده‌های سوری زده بود.

XS
SM
MD
LG