لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

روسیه: یک‌هفته آتش‌بس در سوریه زیاد است، با ۴۸ ساعت موافقیم


مردی بر جسد کودکش در آوار گریه می‌کند
مردی بر جسد کودکش در آوار گریه می‌کند

پس از هشدارهای آمریکا در مورد خروج از مذاکرات بر سر سوریه، وزارت خارجه روسیه می‌گوید آن کشور با آتش‌بس یک‌هفته‌ایِ پیشنهادی از سوی واشینگتن مخالف است، اما از ترک تخاصم برای ۴۸ ساعت حمایت می‌کند.

واکنش روسیه پس از انتقادها و هشدارهای گسترده از وخیم‌تر شدن فاجعه انسانی در حلب است، و نیز پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا گفت مذاکرات با مسکو را رها خواهد کرد.

دو طرف پیشتر بر سر آتش‌بس یک‌هفته‌ای در سوریه توافق کردند. قرار بود در صورت موفقیت آن، مسکو و واشینگتن تعاملات مشترک بیشتری را در پی گیرند. دو روز نخست آتش‌بس سوریه بدون خون‌ریزی سپری شد، اما ورق در روزهای بعد برگشت؛ به ویژه در ساعات پایانی آن، حمله به کاروان کمک‌رسانی در حلب و اعلام بازگشت به نبردها از سوی دمشق، برنامه‌های پیشین را ناکام گذاشت.

وزارت خارجه روسیه اکنون نیز می‌گوید با آتش‌بس‌های یک‌هفته‌ای مخالف است، چراکه به شورشیان فرصت می‌دهد تا تجدید قوا کنند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، هشتم مهر ماه، در واکنش به هشدارهای ایالات متحده گفته از دیدن «ناتوانی دولت اوباما در اجرای تعهدات» بر سر سوریه «از نظر احساسی درهم‌شکسته‌است».

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، آقای ریابکوف افزوده «ما به‌تاکید از ترک تخاصم برای مدت ۴۸ ساعت حمایت می‌کنیم، ولی ایالات متحده به دلایلی که فقط خودش می‌داند، تاکید دارد که نبرد برای یک هفته متوقف شود».

در بیانیه‌ وزارت خارجه روسیه گفته شده «مدت یک هفته، زمانی کافی برای تروریست‌ها است تا تجدید قوا کرده، آنچه لازم دارند را فراهم کرده و مایحتاج خود را دوباره تامین کنند. مدت یک هفته‌ای [برای آتش‌بس] از نظر ما غیرقابل‌قبول است».

این گفته‌ها در حالی‌ست که پیش از این، با وجود گذشت دو روز از آغاز آتش‌بس یک‌هفته‌ای سوریه، مقام‌های سازمان ملل گفته بودند هنوز اجازه کمک‌رسانی به مناطق تحت محاصره را از دولت سوریه کسب نکرده‌اند.

البته روسیه نیز در پاسخ به این انتقادها گفته بود نیروهای دولتی سوریه از منطقه عقب نشسته‌اند و این شورشیان هستند که از اجرای تعهد خود سر باز زده‌اند.

«مرز پایان مذاکرات»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، شخصا گفته‌های مقام‌های وزارت‌خانه‌اش را تائید کرده که ایالات متحده در «مرز پایان دادن» به گفت‌وگوهای دوجانبه با مسکو بر سر سوریه‌ است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید این مذاکرات، در حالی‌که نیروهای دولتی سوریه و ارتش روسیه در حال بمباران حلب هستند، «غیرمنطقی» است.

آقای کری می‌گوید از نظر ایالات متحده هیچ جدیتی در نیت روسیه برای آتش‌بس دیده نمی‌شود.

یک روز پیش از این مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده گفته بودند واشینگتن به مسکو هشدار داده‌است، در صورت ادامه حملات و بمباران شدید حلب که با حمایت، یا مستقیما، توسط روسیه انجام می‌شوند، مذاکرات با آن کشور در مورد جنگ داخلی سوریه متوقف خواهد کرد.

رسانه‌های آمریکایی نیز گفته‌اند مقام‌های دولت آن کشور در حال بررسی «نقشه دومی» برای سوریه هستند. روزنامه وال‌استریت‌جورنال می‌گوید گفت‌وگوهایی داخلی در دولت آمریکا، بر سر ارسال جنگ‌افزارهای بیشتر برای گروهی از شورشیان، شکل گرفته‌است.

روسیه از سوی دیگر، به اینکه دائما به عنوان نیرویی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد متهم می‌شود، اعتراض کرده‌است.

سازمان ملل متحد بار دیگر در مورد وقوع بحران انسانی در شهر حلب ابراز نگرانی کرده‌است. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، نیز هشتم مهر ماه گزارش داد در جریان حملات هوایی گسترده در این شهر، آخرین نانوایی باقی‌مانده در منطقه عندان، در شمال حلب، هدف قرار گرفته و نابود شده‌است.

XS
SM
MD
LG