لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

افزایش «نگرانی‌ها» از امنیت المپیک زمستانی در روسیه


توماس باخ، رئیس کمیته جهانی المپیک، در پی انفجارهای روزهای گذشته در ولگوگراد، به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نامه نوشته است.

این نامه در حالی منتشر می‌شود که مقام‌های استرالیایی گفته‌اند در حال بررسی اوضاع امنیتی در روسیه هستند تا در نهایت در مورد شرکت در المپیک زمستانی پیش‌رو در آن کشور تصمیم بگیرند.

توماس باخ در پیامی که برای پوتین فرستاده ضمن ابراز همدردی با قربانیان انفجارهای ولگوگراد، گفته است «مطمئنیم که برای ایجاد امنیت ورزشکاران و همه کسانی که در بازی‌های المپیک حضور پیدا می‌کنند، همه کار انجام شده است».

ایالات متحده آمریکا نیز پیشنهاد داده با روسیه برای «ایجاد امنیت بازی‌های سوچی»، «همکاری کامل» بکند.

رسانه‌ها و برخی تحلیلگران در کشورهای گوناگون نیز طی یک روز گذشته به‌طور گسترده‌ای به این موضوع پرداخته و از نگرانی‌های ایجاد شده در مورد ایجاد امنیت در بازی‌های زمستانی المپیک در سوچی روسیه گفته‌اند.

ولگوگراد که تقریبا در ۷۰۰ کیلومتری سوچی، محل برگزاری المپیک زمستانی‌ست، صبح روز دوشنبه، در کمتر از ۲۴ ساعت صحنه دومین انفجار انتحاری بود.

در انفجار نخست در ایستگاه قطار آن شهر در روز یک‌شنبه ۱۷ نفر و در انفجار انتحاری دوشنبه نیز دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند.

دولت روسیه هر دو انفجار را «تروریستی» نامیده است.

خبرگزاری‌ها ویدئو و پیامی را منتشر کرده‌اند از قول رهبر شبه‌نظامیان قفقاز که در تابستان گذشته منتشر شده و از تمام نیروهای خود خواسته بود «با تمام قوا» جلوی انجام المپیک زمستانی در سوچی را بگیرند.

تا المپیک زمستانی در سوچی ِ روسیه شش هفته باقی‌ست.
XS
SM
MD
LG