لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۲

ادامه پس‌لرزه‌ها در سفیدسنگ؛ «ترافیک شبانه سنگین» در مشهد


موجی از «شایعات» و نگرانی‌ها در میان شهروندان شهرهای استان خراسان رضوی سبب شده تا بسیاری از آن‌ها شب را خارج از محل سکونت خود سپری کنند
موجی از «شایعات» و نگرانی‌ها در میان شهروندان شهرهای استان خراسان رضوی سبب شده تا بسیاری از آن‌ها شب را خارج از محل سکونت خود سپری کنند

در پی زمین‌لرزه مرگبار اطراف سفیدسنگ، ده‌ها پس‌لرزه در این شهر و مناطق پیرامون آن به ثبت رسیده‌است. بنا بر گزارش‌ها از ایران شماری از شهروندان مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی، شب را خارج از خانه سپری کرده و ترافیک در خیابان‌ها و محورهای خروجی مشهد نیز «غیرعادی» گزارش شده‌است.

تا بامداد ۱۷ اردیبهشت ماه ده‌ها پس‌لرزه در سفیدسنگ یا اطراف آن به ثبت رسیده‌است. از جمله پس‌لرزه‌ای به بزرگای ۵.۴ ریشتر که در ساعت ۳۷ دقیقه بامداد پنج‌شنبه رخ داده‌است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی شمار پس‌لرزه‌های سفید‌سنگ، شهری که در ۱۰۰ کیلومتری مشهد قرار دارد را از آغاز روز پنج‌شنبه تا ساعت چهار و نیم بامداد، ۳۸ مورد گزارش داده‌است. ده‌ها پس‌لرزه نیز پیش بامداد پنج‌شنبه ثبت شده‌است.

بزرگ‌ترین این پس‌لرزه‌ها، به گفته موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۵.۴ ریشتر بوده‌است.

در پی زمین‌لرزه ۶ ریشتری ۱۰ صبح روز چهارشنبه در ۲۴ کلیومتری سفیدسنگ، دست‌کم دو نفر کشته و ۳۴ نفر زخمی شده‌اند.

موجی از «شایعات» و نگرانی‌ها در میان شهروندان شهرهای استان خراسان رضوی نیز سبب شده تا بسیاری از آن‌ها شب را خارج از محل سکونت خود سپری کنند.

خبرگزاری ایلنا می‌گوید ستاد بحران استان، «سوله‌ و سالن‌های ورزشی مختلفی را برای اسکان موقت مردم در نظر گرفت و بسیاری از مردم وحشت‌زده به سمت این مکان‌ها هجوم بردند». به گفته ایلنا بسیاری از مردم نیز خارج از خانه‌ها و «به دنبال سرپناهی مطمئن برای گذراندن شب» بودند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که دوربین‌های ترافیکی «ترددهای سطح شهر مشهد را خارج از شرایط عادی نشان می‌دهد» و در عین حال در محورهای خروجی از مشهد در مسیر چناران و نیز آزادراه باغچه نیز، ترافیک در نیمه‌شب «نیمه‌سنگین اما روان» بوده‌است.

تصویر منتشرشده در ایرنا از ترافیک شبانه در مشهد
تصویر منتشرشده در ایرنا از ترافیک شبانه در مشهد

فرماندار مشهد به خبرگزاری دولتی ایران گفته است «این شرایط برای مشهد عادی نیست، تردد در خیابان‌های شهر و ورودی و خروجی‌های شهر زیاد و ترافیک قابل‌توجه است».

محمد رحیم نوروزیان افزوده که «وقوع پس‌لرزه‌ها بعد از هر زلزله تا یکی دو روز محسوس و عادی است و مردم نیز باید ضمن رعایت احتیاط این نگرانی خود را مدیریت کنند».

بسیاری از نقاط ایران بر گسل‌هایی اصلی و فرعی قرار دارد؛ از جمله البرز، سمنان، گسل‌های تبریز، آستارا، زاگرس، هریرود، نهبندان یا بشاگرد.

در عین حال روند ایمنی‌سازی در ایران، آمادگی در برابر زمین‌لرزه‌های بزرگ، به‌ویژه در کلان‌شهرها، خود از موضوعات دیگری‌ست که مقام‌های دولتی و غیردولتی بارها در مورد آن هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG