لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

اسنودن: می‌خواهند حق پناهندگی را از من بگیرند


اسنودن هودارانی در همه جا پیدا کرده است؛ در تصویر: گروهی از هواردارن اوکرائینی او در تجمعی اعتراض در برابر سفارت آمریکا در کیف
اسنودن هودارانی در همه جا پیدا کرده است؛ در تصویر: گروهی از هواردارن اوکرائینی او در تجمعی اعتراض در برابر سفارت آمریکا در کیف
ادوارد اسنودن، فاش‌کننده موضوع ردیابی و شنود اطلاعات شهروندان به دست دولت آمریکا، روز دوشنبه دهم تیر ماه سکوت روزهای پیش خود را شکست و از دولت ایالات متحده انتقاد کرد که «بدون هیچ اجازه قضایی»، می‌خواهد «حق پناهندگی» را از او بگیرد.

ادوارد اسنودن در حال حاضر در فرودگاه مسکو به سر می‌برد. خبرگزاری‌ها می‌گویند او در هتلی در این فرودگاه ساکن است.

بنا بر آنچه خود اسنودن در بیانیه‌ای که وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر کرده، می‌گوید، مقام‌های کاخ سفید تلاش کرده‌اند تا مانع آن شوند تا به جایی پناهنده شود؛ با گرفتن گذرنامه او، که می‌گوید «بدون اجازه قضایی» انجام شده یا با «فشار بر کشورهای دیگر» که در این مورد اسنودن به تماس‌های معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره می‌کند.

به گفته ادوارد اسنودن، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، بر کشورهای دیگر «فشار» آورده است تا درخواست پناهندگی او را رد کنند. این موضوع البته با گفته‌های جولین اسانژ، بنیانگذار ویکلی‌لیکس در مورد «فشار بر رئیس‌جمهوری اکوادور» همزمان است.

رافائل کوررا، رئیس‌جمهوری اکوادور، روز شنبه گفته بود که جو بایدن با او در مورد اسنودن تماس گرفته است. با این همه کوررا در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه گفته است او «هرگز اجازه نداده» که یک تماس تلفنی به او فشاری وارد کند.

بیانیه ادوارد اسنودن که در ویکی‌لیکس منتشر شده و نیز گفته‌های بنیانگذار آن جولین اسانژ در مورد «فشار بر کوررا، رئیس‌جمهوری اکوادور»، با واکنش کوررا روبه‌رو شده که چندان حاکی از رضایت نیست. خود اسانژ در حال حاضر در سفارت اکوادور در لندن پناهنده است. رئیس‌جمهوری اکوادور به خبرگزاری فرانسه گفته از وزیر خارجه خواسته با او صحبت کند و به اسانژ بگوید در مورد موقعیت اکوادور حرفی نزدند.

اکوادور از جمله کشورهایی بود که گفته می‌شد ادوارد اسنودن نیز ممکن است به آن پناهنده شود. زمانی که او هنگ‌کنگ (بنا بر گزارش‌ها اولین کشوری که در زمان فاش کردن اطلاعات خود در آن ساکن بود) را ترک کرد و به سالن ترانزیت فرودگاه مسکو پا گذاشت، خبرهایی در مورد ادامه سفر او به آمریکای جنوبی منتشر شده بودند. با این همه ادوارد اسنودن از آن زمان در فرودگاه مسکو مانده است.

همزمان مقام‌های کرملین نیز گفته‌اند که او از روسیه درخواست پناهندگی کرده است.

ایالات متحده، روسیه و چین را متهم می‌کند که به اسنودن کمک کرده‌اند؛ آنچه مقام‌های پکن و مسکو رد می‌کنند. البته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته است دلیلی ندارد اسنودن را به آمریکا تحویل دهد اما سازمان‌های امنیتی روسیه نیز -بنا به گفته او- کاری به اسنودن نداشته و ندارند.

باراک اوباما اعلام کرده است که از همه امکانات خود استفاده می‌کند تا ادوارد اسنودن را به ایالات متحده بازگرداند، جایی که پرونده «جنایت» و «ربودن اطلاعات دولتی» برایش باز شده است.

ادوارد اسنودن، کارمند پیمانکار پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا، کسی‌است که با انتشار اطلاعات محرمانه‌ای که در اختیار داشت در روزنامه‌های گاردین و واشینگتن پست، به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های ماه‌های اخیر در جهان بدل شده است.

او از شنود و ردیابی گسترده اطلاعاتی شهروندان آمریکایی و خارجی به دست سازمان امنیت ملی آمریکا پرده برداشت. آنچه واکنش دفاعی کاخ سفید را به دنبال داشت. رئیس‌جمهوری و دیگر مقام‌های دفاعی و امنیتی این کشور گفته‌اند که این ردیابی اطلاعاتی و مخابراتی جلوی حملات تروریستی زیادی را به آمریکا گرفته است.

اما موضوع شنود و ردیابی طی روزهای گذشته از خاک آمریکا نیز فراتر رفت و مهم‌ترین هم‌پیمانان ایالات متحده را نیز در بر گرفت.

بنا بر گزارش‌هایی که به تازگی و برپایه اطلاعات اسنودن منتشر شده است، سازمان‌های امنیتی آمریکا دفاتر اتحادیه اروپا در واشینگتن و نیویورک و چندین سفارتخانه اروپایی در آمریکا را نیز شنود می‌کردند و ارتباطات آنان ردیابی ‌شده است.

این اخبار روز گذشته به واکنش «شدید» رهبران آلمان و فرانسه انجامید که از واشینگتن خواستند هرچه زودتر آن را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG