لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

هشدار آمریکا در مورد استفاده از زور برای کسب قدرت در سودان جنوبی


گروهی از شهروندان سودان جنوبی در حال فرار از جوبا، پایتخت سودان جنوبی
گروهی از شهروندان سودان جنوبی در حال فرار از جوبا، پایتخت سودان جنوبی
کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای از قول رئیس‌جمهوری آن کشور، خطاب به رهبران و گروه‌های صاحب نفوذ در سودان جنوبی گفته است «هرگونه استفاده از قدرت نظامی برای در دست گرفتن قدرت» در آن کشور «به پایان حمایت‌های آمریکا و جامعه بین‌المللی می‌انجامد».

بنا به گفته مقام‌های کاخ سفید در ۳۰ آذر ماه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است رهبران سودان جنوبی «وظیفه دارند به تلاش‌ها برای تامین امنیت کارکنان و شهروندان آمریکایی در جوبا و بور کمک کنند».

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که ارتش آمریکا اعلام کرد يک هواپيمای نظامی آن کشور در سودان جنوبی از زمين هدف قرار گرفته و چهار تن از خدمه آن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ اين هواپيما در حال انجام ماموريت تخليه شهروندان آمريکايی در سودان جنوبی بود.

به گفته کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا -که در تعطیلات به سر می‌برد- از تازه‌ترین تحولات در سودان جنوبی طی تماسی تلفنی با سوزان رایس، مشاور ارشد امنیتی خود و مقام‌های دولتی دیگر، با خبر شده است.

آقای اوباما بر پیدا کردن راه‌حلی از طریق گفت‌وگو و به روشی صلح‌آمیز تاکید کرده است.

طی روزهای گذشته و با بالا گرفتن تنش‌های قومی در سودان جنوبی، علاوه بر آمریکا، کشورهای دیگری مانند بریتانیا، اوگاندا یا کنیا نیز اقدام به خارج کردن شهروندان خود کرده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت‌های نفتی نیز کارکنان خود را از محل کارشان خارج کرده‌اند.

شرکت نفتی دولتی چین نیز رسما تائید کرده است که در حال انتقال کارکنان خود است.

نفت، منبع ۹۵ درصد درآمد سودان جنوبی‌ست و خروج کارکنان نفتی نیز در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌ها -به نقل از شورشیان سودان جنوبی به رهبری معاون پیشین رئیس‌جمهوری آن کشور- خبر از کنترل چاه‌های نفت به دست آنها در برخی نقاط آن کشور می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر می‌گوید سالوا کییر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی، درخواست کرده است که شهروندان از خشونت‌های قومی دوری کنند.

گزارش‌های روزهای اخیر از نزدیک شدن آن کشور به جنگی داخلی خبر می‌دهند؛ آنچه پیشتر کسانی مانند رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در موردش هشدار داده بودند.

تازه‌ترین دور درگیری‌ها روزهاست که ادامه دارد و تا کنون صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

این درگیری‌ها در هفته گذشته و زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهوری سودان جنوبی، معاون خود را برکنار کرد و سپس گروهی از اعضای ارتش به پایگاه گارد ریاست‌جمهوری حمله کردند.

هر دو چهره سیاسی از دو گروه قومی رقیب در آن کشور می‌آیند و قبیله‌هایی که به آنها تعلق دارند -رئیس‌جمهوری به قبیله دینکا و معاون او به قبیله نویر- پیشتر نیز بارها با یکدیگر درگیر شده بودند.
XS
SM
MD
LG