لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۲

کری خواستار تحقیق در مورد دستکاری در ویدئوی مذاکرات اتمی شد


جان کری
جان کری

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید بنا به خواسته وزیر خارجه، تحقیقاتی جامع در مورد تدوین و حذف بخشی از ویدئوی پرسش و پاسخ مربوط به مذاکرات اتمی با ایران، و فردی که دستور آن را داده، انجام می‌شود.

مارک تونر، ۱۹ خرداد ماه، گفته است «ما به تحقیقات در مورد اطلاعات مضاف دیگر (در این رابطه) ادامه می‌دهیم تا تلاش کنیم دریابیم چه اتفاقی افتاده است».

به گفته آقای تونر «این موضوع در اصل به این خاطر است که وزیر [خارجه: جان کری] خواسته‌است تا عمیق‌تر به این موضوع بپردازیم، وقایع را بیشتر بازبینی کرده و تلاش کنیم از کنه ماجرا باخبر شویم».

در سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان پرسش و پاسخی میان خبرنگار شبکه «فاکس» و جن ساکی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایالات متحده، سوالی در رابطه با «مذاکرات محرمانه» با تهران در مورد برنامه اتمی‌اش مطرح می‌شود.

سخنگوی وقت وزارت خارجه در پاسخ گفته «دیپلماسی گاه نیازمند حریم خصوصی‌ست». اما در نهایت از ارائه جوابی مستقیم به این پرسش خبرنگار شبکه فاکس خودداری می‌کند.

این بخش از کل کنفرانس خبری جن ساکی، از ویدئویی که به طور معمول در وب‌سایت و حساب کاربری وزارت‌خانه بر یوتیوب قرار می‌گیرد، حذف شده‌است.

این جریان با واکنش‌هایی در ایالات متحده روبه‌رو شده‌است. از جمله اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آن کشور، در نامه‌ای به بازرس کل وزارت خارجه، دفتر امور عمومی وزارت خارجه را به «دستکاری این ویدئو» متهم کرد.

اندکی بعد نیز گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، آقای کری، وزیر خارجه را برای توضیح درباره این موضوع به کنگره فراخواندند.

جان کری، خود، در واکنش به این رخداد آن را «احمقانه و نابه‌جا» توصیف کرده و از این کار فرد مسئول در وزارت‌خانه شدیدا انتقاد کرده‌است.

جان کربی، از دیگر سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود حذف ویدئو «عامدانه» انجام شده و مسئول فنی این وزارتخانه که بخشی از ویدئو را حذف کرده، به‌یاد ندارد که چه مقامی درخواست آن را داشته است. آقای کربی اما تحقیقات بیشتر در مورد فرد دستوردهنده را تائید نکرده بود.

پیش از آنکه موضوع تدوین و حذف ویدئوی گفت‌وگو با خانم ساکی بازتاب پیدا کند، گفته‌های بن رودز، معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید با روزنامه نیویورک‌تایمز در مورد چگونگی ارائه توافق اتمی و زمان آغاز گفت‌وگو‌ها با ایران نیز واکنش‌های جمهوری‌خواهان درپی داشت.

آقای رودز گفته بود دولت باراک اوباما در رابطه با مذاکرات و توافق هسته‌ای با ایران و شکل بازتاب آن در رسانه‌ها و مطبوعات کاری کرده که صدای موافقان توافق رساتر شنیده شود تا افکار عمومی را همراه خود سازد.

XS
SM
MD
LG