لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

کربی: ویدئوی پرسش درباره مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران حذف شد


 جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد، دقایقی از ویدئوی کنفرانس خبری در سال ۲۰۱۳ در خصوص مذاکرات محرمانه هسته‌ای با ایران قبل از قرار گرفتن در وب سایت این وزارتخانه عمدا حذف شده است.

به گزارش «سی ان ان» جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفته است: یک مقام دولت آمریکا در تماس تلفنی خواستار حذف دقایقی از پرسش و پاسخ سخنگوی وقت وزارت امور خارجه آمریکا با یک خبرنگار در سال ۲۰۱۳ شده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا هر روزه ویدئو کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی این وزارتخانه را روی وب سایت خود قرار می دهد.

جان کربی روز چهارشنبه گفته است، مسئول فنی این وزارتخانه که بخشی از ویدئو را حذف کرده، اکنون بیاد ندارد که چه مقامی دولتی درخواست حذف این بخش از ویدئو کنفرانس مطبوعاتی را داشت.

به گزارش سی ان ان، بخش حذف شده از ویدئو کنفرانس خبری سال ۲۰۱۳ مربوط به پرسشی در خصوص کنفرانس خبری در سال ۲۰۱۲ بوده که در آن ویکتوریا نولاند هرگونه مذاکره محرمانه با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را رد کرده بود.

طبق این گزارش، وقتی در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که ایران و آمریکا مذاکرات محرمانه برای حل مناقشه هسته‌ای داشته اند، جن ساکی، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا پذیرفت که دولت آمریکا برای مخفی نگهداشتن مذاکرات با ایران واقعیت را نگفته است.

جن ساکی در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس نیوز که پرسیده بود آیا خانم نولند درخصوص مذاکره محرمانه با ایران واقعیت را گفته، تصریح کرده بود: دیپلماسی برای این که بتواند به اهداف خود دست یابد نیازمند حریم خصوصی است.

در همین حال، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به «سی ان ان» گفته است، مسئول فنی که بخشی هایی از این ویدئو را حذف کرده می گوید، درخواست این مقام دولتی برای حذف بخشی از این ویدئو را «غیرمعمول» دانسته و از رییس خود برای ادیت ویدئو اجازه گرفته است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: به رغم این که این فرد نام مقامی که خواستار حذف بخشی از این ویدئو بوده را به یاد نمی آورد، اما مطمئن است این فرد جن ساکی نبود است.

وی اضافه کرده است: جن [ساکی] چنین درخواستی را طرح نکرده و از این موضوع نیز خبر نداشته است.

جن ساکی که اکنون مدیر بخش ارتباطات کاخ سفید است، نیز در توییتر خود تصریح کرده است که از این موضوع بی‌اطلاع است.

جان کربی روز چهارشنبه تصریح کرده است که پیشتر ویدئو کامل کنفرانس خبری جن ساکی به جای ویدئو ویرایش شده قرار داده شده است.

وی تصریح کرده است، متن کنفرانس خبری جن ساکی بدون هرگونه ویرایشی همان زمان در وب سایت وزارت خارجه آمریکا قرار داشت.

پیشتر، مصاحبه بن رودز، معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید،با نیویورک تایمز در مورد چگونگی ارائه توافق اتمی و زمان آغاز گفت‌وگو‌ها با ایران واکنش هایی در بین جمهوریخواهان درپی داشت.

بن رودز به نیویورک تایمز گفته بود که دولت باراک اوباما در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران و شکل انعکاس آن در رسانه‌ها و مطبوعات کاری کرده که صدای موافقان توافق بیشتر شنیده شود تا بدین ترتیب افکار عمومی را همراه خود سازد.

سه سناتور جمهوریخواه سنای ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای به باراک اوباما رییس جمهوری این کشور، خواستار برکناری بن رودز، شدند.

XS
SM
MD
LG