لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۳

احضار مقام کاخ سفید به مجلس نمایندگان در ارتباط با توافق اتمی


بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا
بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا

در پی انتشار مقاله‌ای در مجله نیویورک‌ تایمز که از قول بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، تلویحا گفته می‌شود که کاخ سفید در جریان مذاکره با ایران افکار عمومی را گمراه کرده، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا آقای رودز را به مجلس فراخواندند.

«فری بیکن»، وب‌سایت خبری‌تحلیلی محافظه‌کار آمریکایی، روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، گزارش داد که جیسون چفتز نماینده جمهوری‌خواه از ایالت یوتا و رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان تهدید کرده که اگر بن رودز سه‌شنبه آینده در جلسه این کمیته حاضر نشود با حکم قضایی او را به کمیته خواهد کشاند.

این گزارش به نقل از ام. جی. هنشاو سخنگوی کمیته نظارت مجلس نمایندگان می‌گوید که بن رودز به دستور این کمیته برای حضور در مجلس نمایندگان تا الان پاسخ نداده است.

آقای رودز در روزهای اخیر به دنبال انتشار مقاله‌ای در نشریه نیویورک تایمز هدف حملات شدید جمهوری‌‌خواهان کنگره آمریکا بوده است.

در این پرونده از قول بن رودز گفته می‌شود که دولت باراک اوباما در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران و شکل انعکاس آن در رسانه‌ها و مطبوعات کاری کرده که صدای موافقان توافق بیشتر شنیده شود تا بدین ترتیب افکار عمومی را همراه خود سازد.

در این پرونده همچنین از بن رودز به عنوان «تاثیرگذارترین» فرد در سیاست خارجی دولت باراک اوباما نام برده شده و چنین جلوه داده شده است که نقش وی مهم‌تر از اغلب مشاوران و اعضای کابینه آقای اوباما بوده است.

در واکنش به انتقادات از گفته‌های بن رودز، کاخ سفید اما از آقای رودز در برابر این حملات دفاع کرده و جمهوری‌خواهان را متهم ساخته که با احضار وی به مجلس نمایندگان تلاش می‌کنند تا بار دیگر بحث توافق هسته‌ای با ایران را به موضوعی داغ تبدیل کنند.

اریک شولتز سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «توافق هسته‌ای با ایران سال گذشته برای ماه‌ها موضوع بحث بود و به دقت مورد بررسی قرار گرفت. جمهوری‌خواهان عهد بسته بودند که جلو آن را بگیرند، اما نتوانستند رای لازم برای آن را به دست بیاورند و حالا می‌خواهند که این نزاع سیاسی قدیمی را دوباره مطرح کنند.»

XS
SM
MD
LG