لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۴

کاخ سفید: مشاور اوباما درباره اظهاراتش در مورد ایران در کنگره شهادت نمی‌دهد


بن رودز، مشاور باراک اوباما
بن رودز، مشاور باراک اوباما

کاخ سفید در نامه‌ای به یک کمیته نظارتی مجلس نمایندگان اعلام کرده است که بن رودز، مشاور باراک اوباما، در خصوص اظهاراتش درباره توافق هسته‌ای با ایران در کنگره شهادت نخواهد داد.

به گزارش روز دوشنبه «هیل»، نیل اگلستون، مشاور کاخ سفید در نامه‌ای به کمیته نظارتی مجلس نمایندگان نوشته است: در خواست برای ادای شهادت این مشاور رییس جمهوری باعث بروز نگرانی‌های جدی در خصوص «تفکیک قوا» خواهد شد.

وی اضافه کرده است: حضور بن رودز برای ادای شهادت می‌تواند تهدیدی برای «استقلال» رییس جمهوری و توانایی وی برای دریافت مشورت صادقانه و همچنین انجام وظایفش بر اساس قانون اساسی بشود.

این گزارش می‌افزاید، نامه کاخ سفید در خصوص حاضر نشدن بن رودز در کنگره می‌تواند زمینه ساز اقدامات قانونی دیگر جیسون چفتز، رئیس کمیته نظارتی مجلس، برای احضار بن رودز به کنگره شود.

جیسون چفتز نماینده جمهوری‌خواه از ایالت یوتا، هفته گذشته تهدید کرده بود که اگر بن رودز سه‌شنبه در جلسه این کمیته حاضر نشود با حکم قضایی او را به کمیته خواهد کشاند.

مصاحبه بن رودز با نیویورک تایمز اخیر واکنش‌هایی درپی داشته است و جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا به شدت از اظهارات وی انتقاد کرده‌اند.

بن رودز به نیویورک تایمز گفته بود که دولت باراک اوباما در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران و شکل انعکاس آن در رسانه‌ها و مطبوعات کاری کرده که صدای موافقان توافق بیشتر شنیده شود تا بدین ترتیب افکار عمومی را همراه خود سازد.

نیویورک تایمز از بن رودز به عنوان «تاثیرگذارترین» فرد در سیاست خارجی دولت باراک اوباما یاد کرده و نوشته بود که وی نقش مهمی در بین مشاوران باراک اوباما ایفا می کند.

کاخ سفید در واکنش به انتقادات جمهوریخواهان از اظهارات بن رودز، از وی دفاع کرده و جمهوری‌خواهان را متهم کرده است که با احضار وی به مجلس نمایندگان تلاش می‌کنند تا بار دیگر بحث توافق هسته‌ای با ایران را به موضوعی داغ تبدیل کنند.

XS
SM
MD
LG