لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۵

سه سناتور جمهوریخواه خواهان برکناری مشاور باراک اوباما شدند


بن رودز در مورد چگونگی ارائه توافق اتمی و زمان آغاز گفت‌وگو‌ها با ایران به «فریبکاری» متهم شده است.
بن رودز در مورد چگونگی ارائه توافق اتمی و زمان آغاز گفت‌وگو‌ها با ایران به «فریبکاری» متهم شده است.

سه سناتور جمهوریخواه سنای ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای به رییس جمهوری این کشور، خواستار برکناری بن رودز، معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید، شدند.

این نامه پیش از نشست ویژه کمیته نظارت مجلس نمایندگان انتشار یافت. از بن رودز یکی از مشاوران باراک اوباما برای شرکت و ادای توضیح در جلسه بامداد سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت این کمیته دعوت شده بود، ولی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که وی در کمیته شهادت نخواهد داد.

نامه سناتور‌ها مارک کرک از ایالت ایلینوی، جان براسو از وایومینگ و جان کورنین از ایالت تگزاس خطاب به رییس جمهوری آمریکا و درخواست آن‌ها برای برکناری معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید بر بحث‌های مخالفان و موافقان دولت اوباما دامن زده و این در حالی است که بامداد روز سه‌شنبه نشست ویژه کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا نیز که برای شنیدن توضیحات بن رودز مشاور ارشد رییس جمهوری تشکیل شده بود، با جنجال همراه بود.

سه سناتور جمهوریخواه در نامه خود گفته‌اند پیش از آنکه جنجال بر سر سخنان آقای رودز موجب کدر شدن چهره مقام ریاست جمهوری بشود، لازم است که او از پست مشاورت کنار گذاشته شود.

اشاره سناتور‌ها به سخنانی است که بن رودز در مورد چگونگی ارائه توافق اتمی و زمان آغاز گفت‌وگو‌ها با ایران ایراد کرده و با انتشار این گفته‌ها به «فریبکاری» متهم شده است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دولت اوباما برای اینکه معامله اتمی با ایران را به مردم و کنگره بقبولاند از دولت حسن روحانی چهره‌ای میانه‌رو ارائه کرده و در واقع به مردم دروغ گفته است. نویسنده این روزنامه، نقش اصلی در این زمینه را به بن رودز داده است.

نامه سه سناتور ساعاتی پس از نامه نیل اگلستون مدیر بخش حقوقی کاخ سفید به رییس کمیته نظارت مجلس نمایندگان منشر شد.

آقای اگلستون در نامه خود خطاب به جیسون چافتز رییس جمهوریخواه این کمیته گفته است که تقاضا برای حضور مشاور رییس جمهوری در نشست کمیته، نگرانی‌های قابل توجهی در امر تفکیک قوا بوجود آورده است.

آقای چافتز در آغاز نشست روز سه‌شنبه این کمیته معترضانه گفت: «بن رودز در چنین روزی یک قرار سخنرانی دارد ولی از حضور در مجلس خودداری ورزیده است».

عالیجاه کامینز عضو ارشد دمکرات در کمیته به نوبه خود به حضور جان هانا مشاور ارشد پیشین دیک چینی معاون رییس جمهوری در کابینه جورج دبلیو بوش اعتراض کرد.

آقای کامینز نماینده دمکرات از ایالت مریلند همچنین به رییس کمیته اعتراض کرد که در دعوت از جان هانا که خود درگذشته، خلافکاری‌های چندی را مرتکب شده، با هیچ‌ یک از اعضای دمکرات کمیته مشورت نکرده است.

او همچنین گفت که: «سه عضو پنل شهادت دهنده، افراد دستچین شده جمهوریخواهان هستند که جملگی با توافق اتمی ایران مخالفت ورزیده‌اند».

عالیجاه کامینز اتهام‌های وارده به مشاور ارشد رییس جمهوری را هم غیرقابل درک توصیف کرد و این ادعا‌ها را مردود دانست.

او گفت: «در مورد آغاز و چگونگی گفتگو‌ها با ایران، طی سال‌های دولت اوباما، ده‌ها مدرک آشکار در تلاش برای دستیابی به توافق با ایران وجود دارد».

سخنان عضو ارشد دمکرات در کمیته نظارت بر عملکرد دولت، به نوبه خود با اعتراض جمهوریخواهان روبرو شد که برای لحظاتی نشست این کمیته را متشنج کرد.

استیو راسل نماینده جمهوریخواه از ایالت اوکلاهما گفت که اعضای کنگره امکان پرس‌وجو از آقای بن رودز را نیافته‌اند.

بحث‌های مربوط به آنچه که از سخنان معاون شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوی اخیر با روزنامه نیویورک تایمز آغاز شده، نه تنها در میان سیاستمداران و قانونگذاران آمریکا که در رسانه‌های این کشور نیز سوژه داغی است که طی یک هفته گذشته، خبرهای مربوط به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است.

XS
SM
MD
LG