لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

ارتش سوریه از «پیشروی مهمی» در حلب خبر داد؛ شورشیان می‌گویند نبرد ادامه دارد


مجتمع ۱۰۷۰ از تابستان امسال صحنه نبردهای شدیدی بوده‌است
مجتمع ۱۰۷۰ از تابستان امسال صحنه نبردهای شدیدی بوده‌است

ارتش سوریه می‌گوید موفق شده‌است در روز سه‌شنبه یک منطقه راهبردی بسیار مهم را در حلب به کنترل خود درآورد. شورشیان مخالف بشار اسد اما گفته‌اند نبردها هنوز ادامه دارد.

منطقه ۱۰۷۰ یا «مجتمع ۱۰۷۰» در جنوب‌غربی حلب واقع است؛ در صورتی که نیروهای اسد و متحدان او موفق به کنترل کامل آن شده باشند -آن‌طوری که خبرگزاری رویترز می‌گوید- دست به مهم‌ترین پیشروی اخیر در حلب زده‌اند.

درگیری‌ها برای کنترل این منطقه مدت‌هاست که ادامه دارد و طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از برخی پیشروی‌ها در آن، از سوی ارتش سوریه و متحدان آن، منتشر شده بود. این مجتمع نزدیک ورودی به منطقه تحت کنترل شورشیان در حلب است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، از دیگر منابعی‌ست که تصرف کامل مجتمع ۱۰۷۰ توسط نیروهای اسد و متحدانش را تائید کرده‌است. به گفته «دیدبان حقوق بشر سوریه»، از ماه سپتامبر تا کنون، این مهم‌ترین پیشروی نیروهای دولتی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر رویترز به نقل از شماری از سخنگویان شبه‌نظامیان مخالف اسد می‌گوید آن‌ها همچنان در تلاش هستند تا نیروهای ارتش را عقب برانند.

یک عضو ارشد گروه شورشی «فاستقم» گفته ارتش موفق به تصرف منطقه شده اما شورشیان هنوز در حال نبرد با آن‌ها هستند. از سوی دیگر یک عضو دفتر سیاسی گروه شورشی «زنکی» گفته‌ آن‌ها توانسته‌اند برخی از مواضعی که از دست داده بودند را دوباره به کنترل خود درآورند.

نزدیک به دو هفته پیش شورشیان در حلب، دست به عملیات و حملات گسترده‌ای به مواضع دولتی و بخش‌های تحت کنترل نیروهای بشار اسد و متحدان او، از جمله حزب‌الله لبنان و دیگر شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران زدند. بخشی مهم از شورشیان را شاخه القاعده که اکنون نام خود را عوض کرده و برخی گروه‌های سلفی تشکیل می‌دهند، برخی نیز از گروه‌های متحد «ارتش آزاد سوریه» هستند.

جنگ داخلی سوریه در آستانه ورود به ششمین سال خود قرار دارد. دست‌کم شماری بین ۲۷۰ هزار تا نیم میلیون نفر در جریان این جنگ کشته شده‌اند و نیمی از جمعیت کشور نیز آواره‌است.

حلب که مرکز درگیری‌های شدید نیروهای اسد و متحدان او از جمله، روسیه و ایران است، زمانی مرکز اقتصادی کشور به شمار می‌رفت.

XS
SM
MD
LG