لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

پیشنهاد کمک کشورهای غربی برای انتقال اسلحه‌های شیمیایی سوریه


۱۵ مامور ویژه سازمان منع گسترش سلاح‌ شیمیایی و ۴۸ مامور ویژه سازمان ملل متحد در حال آماده کردن خود برای انتقال اسلحه‌های شیمیایی به کشتی هستند.
۱۵ مامور ویژه سازمان منع گسترش سلاح‌ شیمیایی و ۴۸ مامور ویژه سازمان ملل متحد در حال آماده کردن خود برای انتقال اسلحه‌های شیمیایی به کشتی هستند.
نروژ، دانمارک و ایتالیا به دمشق پیشنهاد داده‌اند که بخشی از مهلک‌ترین سلاح‌های شیمیایی سوریه را برای امحا و نابودی به وسیله یک کشتی ویژه ایالات متحده از آن کشور خارج کنند.

آندرس راسموسن، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز روز چهارشنبه، ۱۳ آذر پس از دیدار با مقام‌های روسی در بروکسل، پایتخت بلژیک، گفت این سازمان چنان‌چه پیشنهادی از دمشق دریافت کند، برای انتقال جنگ‌افزارهای شیمیایی اعلام آمادگی می‌کند.

در حال حاضر، بنا بر آنچه مدیر ماموریت مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی گفته است، آنها در انتظار اجازه نهایی «یک کشور» برای استفاده از بندری در آن هستند که بتوان از طریق آن اسلحه‌ها را انتقال داد.

زیگرید کاگ، مدیر این ماموریت بین‌المللی در سوریه، که این موضوع را بیان کرده نامی از کشوری که ممکن است بندر خود را برای انتقال سلاح‌های شیمیایی در اختیار بازرسان قرار دهد، نبرده اما گفته است آنها منتظر تصویب نهایی این اجازه‌اند.

قرار است بخشی از خطرناک‌ترین اسلحه‌های شیمایی سوریه به یک کشتی ویژه ایالات متحده حمل شود تا در آن کشتی، این جنگ‌افزارها امحا شوند.

سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شيميايی در بيانيه‌ای که ۹ آذرماه منتشر کرد، اعلام کرده بود ‌آمريکا برای انهدام تسليحات شيميايی سوريه، پيشنهاد ارائه فن‌آوری و کمک مالی و نیز حمايت عملياتی داده است.

بخشی از این پیشنهاد احتمال از بین بردن تسلیحات شیمیایی در کشتی، در دریا، با کمک روش‌های شیمیایی «هیدرولیز» عنوان شده بود.

کشورهای اروپایی که پیشنهاد داده‌اند در انتقال این اسلحه‌ها کمک کنند در عین حال پشتیبانی و محافظت نظامی آن را نیز بر عهده می‌گیرند.

بنا بر آنچه تاکنون مقرر شده این بخش از اسلحه‌های شیمیایی نخست از طریق بندر لاذقیه، در شمال سوریه، به «بندر دیگری» منتقل و از آنجا به کشتی ویژه‌ آمریکا برده می‌شود.

همزمان بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در مورد امنیت بازرسان ابراز نگرانی کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان، در حالی‌ که بازرسان و ماموران بین‌المللی خود را برای اجرای یکی از حساس‌ترین مراحل ماموریت، یعنی انتقال این اسلحه‌ها به کشتی، آماده می‌کنند، نگرانی خود را نشان داده است.

در مجموع ۱۵ مامور ویژه سازمان منع گسترش سلاح‌ شیمیایی در کنار ۴۸ مامور ویژه سازمان ملل متحد که بر ماموریت امحای جنگ‌افزار‌های شیمیایی در سوریه نظارت دارند، در حال آماده کردن این بخش از ماموریت خود هستند.
XS
SM
MD
LG