لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

درگیری میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای القاعده


مخالفان سوری از درگیری شدید میان نیروهای ارتش آزاد سوریه-تشکیلات اصلی مخالفان مسلح بشار اسد- با اسلام‌گرایان مسلح مرتبط با القاعده خبر داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها این درگیری‌های دوباره نشان از شکاف‌ میان گروه‌هایی دارد که برای سرنگونی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری، سوریه نبرد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تشکیلات دولت اسلامی عراق و شام که مرتبط با القاعده است، ماه گذشته با حمله به شهرک اعزاز در نزیکی مرز ترکیه و بیرون راندن نیروهای ارتش آزاد سوریه از آن، کنترل این شهرک را در دست گرفت. این شهرک تنها پنج کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد؛ مساله‌ای که باعث شد دولت ترکیه، گذرگاه مرزی نزدیک اعزار را پس از کنترل آن توسط اسلامگرایان، ببندد.

از آن هنگام، بار‌ها نیروهای دولت اسلامی عراق و شام با گردان «توفان شمال» وابسته به ارتش آزاد سوریه درگیر شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن و به گروهی از مخالفان سوری نزدیک است، گزارش داده که چهارشنبه ۱۰ مهر، درگیری‌های شدیدی میان نیروهای دو طرف، از سر گرفته شد.

این گزارش افزوده است که خبرهایی از پیشروی نیروهای دولت اسلامی عراق و شام به سمت پایگاه‌های گردان توفان شمال و ایست‌های بازرسی آن در نزدیکی مرز ترکیه و روستاهای اطراف به دست آمده است.

اختلاف‌های داخلی میان مخالفان حکومت اسد، طی ماه‌های گذشته جنبه‌های گوناگونی پیدا کرده است؛ بخشی از این اختلاف‌ها ایدئولوژیک است اما گزارش‌ها حاکی‌ست که برخی دیگر بر سر زمین، غنیمت‌های جنگی و مسائلی مانند اینهاست.

از زمان آغاز بحران سوریه در دو سال و نیم گذشته است. بحرانی که با تظاهرات مسالمت‌آمیز برای اعتراض به حکومت اسد و سرکوبی این تظاهرات به دست نیروهای امنیتی آغاز شد و پس از آن به جنگی داخلی انجامید. تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و نزدیک به یک سوم جمعیت سوریه آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG