لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

«پیشروی» گروه «حکومت اسلامی» در دیرالزور سوریه


شماری از نیروهای ارتش سوریه در تصویری از نوامبر ۲۰۱۶ در منطقه‌ای اطراف دیرالزور
شماری از نیروهای ارتش سوریه در تصویری از نوامبر ۲۰۱۶ در منطقه‌ای اطراف دیرالزور

بنا بر گزارش‌ها از سوریه، گروه موسوم به حکومت اسلامی که در نبرد با نیروهای دولتی در شهر دیرالزور است، موفق شده بخشی از خط دفاعی ارتش را بشکند و یک پایگاه هوایی را نیز در محاصره بگیرد.

از سوی دیگر گفته شده ارسال کمک‌های هوایی آمریکا برای شورشیان مخالف داعش در اطراف رقه، «رو به افزایش بوده است».

درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و نفرات گروه افراطی «داعش» در دیرالزور تازگی ندارد، اما حملات اسلام‌گرایان به‌تازگی شدت گرفته‌است. این شهر شرقی سوریه، در نزدیکی استان انبار عراق، با وجود آن‌که مناطق اطرافش در کنترل «حکومت اسلامی» است، همچنان در دست نیروهای حکومت مرکزی سوریه باقی مانده.

حملات به شهر دیرالزور در حالی افزایش یافته که در استان انبار عراق، حکومت خودخوانده اسلامی درگیر تهاجم شدید از سوی ارتش عراق، متحدان آن و ائتلاف به رهبری آمریکاست. برخی گزارش‌ها حاکی‌ست تجدید قوای داعش در اطراف دیرالزور از طریق نفراتی که از مرز عراق گذشته‌اند صورت گرفته‌است.

«برنامه جهانی غذا» که برای نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان دیرالزور اقدام به ارسال کمک، در منطقه‌ای اطرافِ شهر، می‌کرد، اعلام کرده فعلا کمک‌رسانی‌های متوقف شده‌است. منطقه‌ی پخش کمک‌های «برنامه جهانی غذا» به کنترل افراد داعش درآمده‌است. شبه‌نظامیان یک پایگاه هوایی ارتش را نیز محاصره کرده‌اند.

با همه این وجود یک منبع خبری در شهر به روزنامه گاردین گفته‌است نیروهای داعش قوا و تسلیحاتِ کافی برای کنترل کامل شهر را در دست ندارند، و قصد آن‌ها بیشتر این است که با تصرف مناطق مسکونی و پنهان شدن در میان غیرنظامیان از شدت حملات علیه خودشان بکاهند.

مناطق تحت کنترل دولت و گروه‌های مختلف سوری و حملات هوایی ارتش سوریه؛ نقشه‌ای از انیستیتو مطالعات جنگ
مناطق تحت کنترل دولت و گروه‌های مختلف سوری و حملات هوایی ارتش سوریه؛ نقشه‌ای از انیستیتو مطالعات جنگ

پیشروی اخیر گروه موسوم به حکومت اسلامی در دیرالزور درحالی صورت می‌گیرد که این گره در موصلِ عراق، همچنان رو به‌ تحلیل است و کنترل مناطقی عمده از اطراف رقه، مرکز حضورش در سوریه، را نیز از دست داده‌است.

در آمریکا، روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی به نقل از یک مقام ارشد نظامی آن کشور، گفته ارسال کمک‌های هوایی برای شبه‌نظامیان مخالف داعش در اطراف رقه افزایش پیدا کرده‌است.

ژنرال کارلتون اورهارت، فرمانده نقل‌وانتقالات هوایی ارتش ایالات متحده، به این روزنامه گفته است نیروهای تحت فرماندهی او در سال گذشته مجموعا ۱۶ بار کمک هوایی در منطقه پخش کرده‌اند که ۶ مورد آن در ماه دسامبر -ماه گذشته- صورت گرفته‌است.

ژنرال اورهارت گفته است «کمک‌های افزایش‌یافته‌ی دقیق ما به نیروهای زمینی یاری می‌رساند تا دست به تهاجم علیه داعش زده و رقه را پس بگیرند». به گفته یو‌اس‌ای‌تودی، ائتلاف به رهبری آمریکا از شماری نزدیک به ۴۵ هزار شبه‌نظامی سوریِ درگیر با «حکومت اسلامی» با ارسال کمک‌های هوایی، حمایت می‌کند. تیمی از نیروهای ویژه آمریکا نیز به شماری از آن‌ها آموزش و مشاوره می‌دهند.

XS
SM
MD
LG