لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

نماینده سازمان ملل در سوریه پیشنهاد صلح تازه‌ای ارائه می‌کند


استفان ده میستورا
استفان ده میستورا

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه قرار است تا پایان ماه میلادی ژوئیه (ماه جاری) پیشنهادهای جدید خود را برای تلاش به ایجاد صلح در سوریه، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند.

تلاش‌های تازه در حالی انجام می‌شود که بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نزدیک به دو هفته پیش هشدار داده بود سوریه در لبه سقوط و فروپاشی قرار گرفته است.

دبیر کل سازمان ملل در آن زمان گفته بود «جامعه بین‌المللی و به ویژه شورای امنیت ملل متحد، نمی‌تواند وقت بیشتری را برای پایان دادن به چرخه خشونت‌ها، هدر دهد.» [جزئیات را بخوانید]

استفان ده میستورا، نماینده ملل متحد در امور سوریه، قرار است ۲۸ ژوئیه تازه‌ترین تلاش‌ها و پیشنهادهای خود را به شورای امنیت ارائه کند.

این دیپلمات سوئیسی-ایتالیایی، طی روزهای گذشته با دبیر کل و برخی دیگر نمایندگان کشورها در مقر سازمان ملل دیدار کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی سازمان ملل می‌گوید پینشهادهای تازه، تلاشی برای حمایت از طرف‌های سوری به سوی یافتن راه‌حلی سیاسی برای جنگ است.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالات متحده، به تازگی گفته است که تنها راه پايان دادن به جنگ داخلی در سوريه، متحد شدن در برابر گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، از طریق دولتی بدون بشار اسد است. [جزئیات را بخوانید]

هنوز جزئیاتی از طرح تازه ده میستورا منتشر نشده و مشخص نیست طرف‌های جنگ داخلی سوریه، که تلاش‌های پیشین برای پایان دادن به نبردها میان آنها شکست خورده است، چگونه به مذاکره خواهند پرداخت.

آخرین دور از تلاش‌ها برای رسیدن به صلح در سوریه از طریق مذاکرات سیاسی، به سال گذشته میلادی و نشست موسوم به «ژنو ۲» باز می‌گردد که فرجامی پیدا نکرد.

دولت مرکزی سوریه از متحدانی منطقه‌ای مانند ایران یا گروه حزب‌الله برخوردار است و در شورای امنیت سازمان ملل نیز روسیه و در پی آن چین، از بشار اسد حمایت می‌کنند. آنها قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت را در مورد سوریه وتو کرده‌اند.

گروهی از مخالفان اسد نیز از حمایت‌های غرب، ترکیه و عمده کشورهای عربی برخوردارند.

بیش از ۲۳۰ هزار شهروند سوری، در جنگی داخلی که وارد پنجمین سال شده، جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان ملل متحد، ۱۸ تیرماه، اعلام کرد که شمار آورگان آن کشور نیز از چهار میلیون نفر گذشته است. یعنی در کمتر از یک سال، بیش از یک میلیون شهروند دیگر، خانه و زندگی خود را رها کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG