لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

آمریکا تصمیم روسیه برای ارسال «اس-۳۰۰» به سوریه را محکوم کرد


سامانه اس ۳۰۰ از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی در جهان است که قابلیت تهاجمی نیز دارد
سامانه اس ۳۰۰ از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی در جهان است که قابلیت تهاجمی نیز دارد
وزارت خارجه آمریکا، هفتم خرداد ماه، تصمیم مسکو برای ارسال سامانه دفاع ضد موشکی اس-۳۰۰ روسی را به سوریه محکوم و گفت آن کشور همواره تاکید کرده است با ارسال سلاح‌های روسی به حکومت سوریه مخالف است.

پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این کار مسکو را یک «اشتباه» عنوان کرده است.

سرگئی ریاباکوف، معاون وزیر خارجه روسیه از سوی دیگر گفته است این سلاح‌ها در چهارچوب قراردادی که پیشتر بین دو کشور امضا شده بود به سوریه ارسال می‌شود.

معاون وزیر خارجه روسیه گفته است دولت متبوعش می‌بیند که بسیاری از هم‌پیمانان آن کشور نگران این موضوع‌اند ولی دلیلی وجود نداشت که مسکو در تصمیمش تجدید نظر کند.

سامانه دفاعی اس-۳۰۰ که از سازوکارهای پیشرفته دفاع ضدموشکی‌ست، می‌تواند در شرایطی به عنوان سلاح تهاجمی نیز عمل کند.

این موضوع پیشتر نگرانی اسرائیل را نیز به همراه داشت. چرا که آن کشور می‌گوید دمشق می‌تواند هواپیماها را در تل‌آویو هدف قرار دهد.

تل‌آویو در عین حال نگران است که این سامانه پیشرفته به دست نیروهای حزب‌الله لبنان یا ایران بیافتد.

شبکه بلومبرگ از قول ویتالی چرکین، نماینده ارشد روسیه در سازمان ملل متحد آورده است که این سامانه ضد موشکی برای استفاده در جنگ داخلی سوریه نیست بلکه از آن کشور در برابر تهاجم احتمالی خارجی دفاع می‌کند.

به گفته این مقام روس، این موضوع سبب می‌شود تا همه بر پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه تمرکز کنند.

تصمیم نهایی روسیه برای ارسال سامانه موشکی خود به سوریه پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا در نشست دو روز پیش خود تحریم تسلیحاتی علیه سوریه را لغو و به این شکل راه فرستادن اسلحه به شورشیان آن کشور را هموار کرد.

اتحادیه اروپا با پیشنهاد بریتانیا و فرانسه است که تحریم‌ها را لغو می‌کند. هر چند در بیانیه اتحادیه اروپا در این مورد آمده که این دو کشور تعهد داده‌اند «در این مرحله» هیچ سلاحی به سوریه ارسال نکنند. با این همه تعهدات آنها تا اول ماه اوت بیشتر نیست.

ایران نیز برای حمایت از حکومت بشار اسد دو خط اعتباری ۴ میلیارد دلاری گشوده است.

پنجم خرداد ماه، بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در مورد نقش طرف‌های خارجی و ارسال اسلحه به طرف‌های درگیر، در سوریه، ابراز نگرانی کرده بود.

روسیه و آمریکا اخیرا توافق کرده‌اند جهت پیدا کردن یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، یک گردهمایی بین‌المللی در ژنو تشکیل دهند.

روسیه از متحدان بشار اسد و آمریکا از هواداران مخالفان حکومت سوریه به شمار می‌روند.

جنگ داخلی سوریه بیش از دو سال است که بی‌فرجام ادامه دارد. بیش از ۸۰ هزار نفر در پی آن کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG