لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

آمریکا «حملات دولت سوریه» به یک مدرسه و بیمارستان را محکوم کرد


مرد سوری در حال سوگواری برای بستگانش
مرد سوری در حال سوگواری برای بستگانش

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید از گزارش‌ها در مورد حملاتی مرگبار که توسط نیروهای بشار اسد به یک مدرسه و بیمارستان در اطراف دمشق انجام شده «شدیدا نگران» است و آن را «قویا محکوم» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه حمله روز پنج‌شنبه ۱۲ فروردین ماه به منطقه «دیر‌العصافیر» در اطراف دمشق «بیش از ۳۰ کشته» برجای گذاشته‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۳۳ نفر عنوان کرده و می‌گوید در میان کشته‌شدگان کودکان و نیروهای غیرنظامی امدادگر نیز حضور دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، حمله به مدرسه و بیمارستان در «دیرالعصافیر» یکی از مرگبارترین حملات، دربرگیرنده قربانیان غیرنظامی، از زمان آغاز آتش‌بس در سوریه است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش گفته است «ما شدیدا این حملات را که مستقیما علیه غیرنظامیان انجام شده، محکوم می‌کنیم».

وزارت خارجه آمریکا بر «تعهدی که دولت سوریه به عدم حمله به مناطق مشمول در طرح ترک مخاصمه» و «اجرای قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل داده است»، تاکید کرده و می‌گوید «هر حمله‌ای که غیرنظامیان را هدف قرار دهد، باید فورا متوقف شود».

به گفته ایالات متحده، موفقیت مذاکرات صلح و ایجاد گذاری سیاسی در سوریه، در گرو آن است که همه طرف‌ها به آتش‌بس احترام گذاشته و مفاد آن را اجرا کنند.

آتش‌بس سوریه که با توافقی میان آمریکا و روسیه از هفته‌های پیش آغاز شده، نقطه شروعی برای دور تازه‌ای از مذاکرات میان نمایندگان دولت اسد و مخالفان او نیز به شمار می‌رود. آتش‌بس تنها شامل دو گروه که سازمان ملل آنها را تروریستی می‌داند، یعنی «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» نمی‌شود.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است وقایع روز پنج‌شنبه «مجموعه‌ای از حملات» بوده‌است، اما در ساعات اولیه مشخص نبود چه کسی مسئول انجام آنها است.

دولت سوریه می‌گوید گروه «جبهه‌النصره» در حاشیه‌های شرقی دمشق فعال است. اما مخالفان اسد، نیروهای دولتی را متهم به هدف قرار دادن غیرنظامیان کرده‌اند.

جنگ داخلی سوریه، در پی سرکوب اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز علیه حکومت آقای اسد، آغاز شد. سوریه طی پنج‌سال گذشته به مرکز استقرار گروه‌های اسلام‌گرایی مانند «حکومت اسلامی» یا شاخه‌های القاعده تبدیل شده است. بیش از ۲۷۰ هزار نفر نیز جان خود را در این بحران گسترده از دست داده‌اند.

ائتلافی به رهبری آمریکا حملاتی را علیه حکومت اسلامی در سوریه انجام می‌دهد. نیروهای ارتش روسیه نیز در حمایت از متحدان بشار اسد، وارد کارزار شده‌اند. سازمان‌های نظارتی، در مواردی، هم ائتلاف و هم نیروهای روسیه را نیز به انجام حملاتی که قربانیان غیرنظامی را در بر گرفته، متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG