لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

مخالفان اسد برای تصمیم‌گیری در مورد نشست صلح گرد هم می‌آیند


احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی (در تصویر) پیشتر گفته بود، اگر اپوزیسیون سوریه بدون دست‌یافتن به هدف خود که برکناری بشار اسد است، تسلیم فشارهای بین‌المللی برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ شود، اعتبار خود را از دست خواهد داد
احمد جربا، رئیس ائتلاف ملی (در تصویر) پیشتر گفته بود، اگر اپوزیسیون سوریه بدون دست‌یافتن به هدف خود که برکناری بشار اسد است، تسلیم فشارهای بین‌المللی برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ شود، اعتبار خود را از دست خواهد داد
بنابر گزارش‌ها اعضای گروه‌های مخالف سوریه، روز جمعه ۲۷ دی‌ماه، در استانبول ترکیه گرد هم می‌آیند تا در مورد حضور خود در نشست صلح سوریه که قرار است هفته آینده در سوئیس برگزار شود، تصمیم بگیرند.

این گردهمایی در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای مختلف و نیز دولت ایالات متحده، ائتلاف مخالفان را تشویق کرده تا در این کنفرانس بین‌المللی که به نشست «ژنو ۲» موسوم است، شرکت کنند.

روز پنج‌شنبه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه این نشست تنها راه پایان دادن به جنگ داخلی آن کشور است، گفت «از اپوزیسیون سوریه می‌خواهیم با حضور در کنفرانس موافقت کند».

پیشتر رسانه‌های بریتانیایی گزارش‌هایی را منتشر کرده بودند که بر اساس آنها لندن و واشینگتن، ائتلاف مخالفان را تهدید به قطع کمک‌های خود، در صورت شرکت نکردن آنها در کنفرانس صلح کرده‌اند.

جان کری روز پنج‌شنبه گفت مردم سوریه باید قادر باشند آینده کشور خود را ترسیم کنند و صدای آنها باید شنیده شود.

او در عین حال خواسته است کسانی به اداره «مرحله انتقالی» در سوریه بپردازند که هم اپوزیسیون و هم دمشق با آنها موافق باشند.

اما طی هفته‌های گذشته همچنان گروهی از مخالفان دولت سوریه مخالفت خود را با شرکت در نشست صلح پنهان نکرده‌اند. آنها این کنفرانس را وسیله‌ای ارزیابی کرده‌اند که در نهایت به قدرت بشار اسد قوام می‌بخشد.

ائتلاف ملی سوریه، که بخش مهمی از مخالفان در تبعید و نیز ارتش آزاد سوریه را در بر می‌گیرد، مهر ماه گذشته گفته بود در نشست ژنو ۲ شرکت نمی‌کند، «مگر اینکه برکناری اسد از اهداف این کنفرانس باشد».

احمد جربا، رئیس این ائتلاف گفته است، اگر اپوزیسیون سوریه بدون دست‌یافتن به هدف خود که برکناری بشار اسد است، تسلیم فشارهای بین‌المللی برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ شود، اعتبار خود را از دست خواهد داد.

با این همه دولت سوریه که طی هفته‌های گذشته توانسته است به موفقیت‌های نظامی در برابر مخالفان دست یابد، با پیش‌شرط برای شرکت در نشست مخالفت کرده است.

علاوه بر شک‌وتردیدها در ائتلاف ملی، گروه افراطی و اسلام‌گرای دولت اسلامی عراق و شام، «داعش»، نیز با گفت‌وگوهای صلح مخالف است.

این گروه وفادار به القاعده، که آمریکا آن را یک گروه تروریستی می‌داند، علاوه بر نبرد با ارتش سوریه با گروه بزرگی از مخالفان بشار اسد نیز می‌جنگد.

آمریکا نگرانی خود را از حضور چنین گروه‌هایی در میان مخالفان ابراز کرده است.
XS
SM
MD
LG