لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

دیدار وزیر خارجه آمریکا با وزرای گروه هفت؛ نشست ویژه در مورد بحران سوریه


بخشی از پایگاه شعیرات پس از حمله موشکی آمریکا
بخشی از پایگاه شعیرات پس از حمله موشکی آمریکا

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، وارد ایتالیا شده تا با هم‌تایان خود در «گروه هفت» دیدار کند؛ گزارش‌ها حاکی‌ست که موضوع سوریه و روند وقایع پس از حمله آمریکا به پایگاه هوایی ارتش آن کشور، از محورهای اصلی مذاکرات خواهد بود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

دیدار روز ۲۱ فروردین ماه میان آقای تیلرسون و وزاری آلمان، کانادا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا، یک دیدار معمول و سالیانه میان روسای دستگاه دیپلماسی هفت اقتصاد بزرگ جهان ‌است، با این تفاوت که دیدار روز دوشنبه در سایه گزارش‌های مربوط به حملات شیمیایی به خان‌شیخون در سوریه، و حمله موشکی آمریکا به پایگاه ارتش سوریه در شعیرات صورت می‌گیرد.

دمشق می‌گوید در حمله شیمیایی به خان‌شیخون دست نداشته، اما ایالات متحده و بسیاری از متحدان این کشور، حکومت مرکزی سوریه را مقصر می‌دانند و به همین دلیل هم ارتش آمریکا به پایگاه شعیرات حمله کرد.

رکس تیلرسون پیش از عزیمت به ایتالیا گفته بود روسیه «در عمل به تعهداتش در مورد توافق مربوط به سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۳ ناکام بوده است».

رئیسان جمهوری روسیه و ایران، کشورهای حامی حکومت اسد اما، حمله آمریکا به شعیرات را ا «علیه یک کشور مستقل و در تعارض با حقوق بین‌الملل» توصیف کرده و خواستار تحقیقات در مورد آن شده‌اند.

این در حالی‌ست که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفته است «زمانی‌که جنگ‌افزار شیمیایی به‌کار گرفته می‌شود، آمریکا بی‌کار نمی‌ماند» و «جلوگیری از توسعه و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی، در جهت منافع حیاتی ملی» ایالات متحده است.

رسانه‌های ایتالیا، از وزیر خارجه آن کشور که میزبان نشست پیش‌روست، نقل کرده‌اند که جلسه مربوط به سوریه، در جهت تلاش‌ها برای جلوگیری از «تشدید یک وضعیت نظامی خطرناک» برپا می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها در دیدارهای پیش‌رو در ایتالیا، قرار است علاوه بر وزیران خارجه گروه هفت، هم‌تایان آن‌ها از ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و قطر نیز حضور داشته باشند و در یک جلسه اختصاصی شرکت کنند. ترکیه، قطر و عربستان سعودی از مخالفان عمده بشار اسد در منطقه غرب آسیا به شمار می‌روند.

رسانه‌های ایتالیا، از وزیر خارجه آن کشور که میزبان نشست پیش‌روست، نقل کرده‌اند که جلسه مربوط به سوریه، در جهت تلاش‌ها برای جلوگیری از «تشدید یک وضعیت نظامی خطرناک» برپا می‌شود.

گزارش‌ها حاکی‌ست مقام‌های شرکت‌کننده در نشست ایتالیا احتمالا پرسش‌های زیادی در مورد سیاست ایالات متحده در سوریه و در قبال بحران آن کشور خواهند داشت و نیز انتظار دارند که وزیر خارجه آمریکا به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۶ میلادی و در جریان کارزار انتخاباتی خود گفته بود در صورتی که به پیروزی برسد، سیاست‌هایی متمرکز بر تقدم دادن به مسائل آمریکا در پیش خواهد گرفت. اما حمله موشکی به پایگاه هوایی ارتش سوریه، در حالی که پیش از این مقام‌های آمریکا از تغییر اولویت آمریکا در مورد برکناری اسد، سخن گفته بودند و در حال حاضر بر برکناری اسد پای می‌فشارند، باعث شده تا در میان متحدان ایالات متحده نوعی «سردرگمی» شکل گیرد. در همین راستا، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی که نامش فاش نشده، وضعیت فعلی را «هدایت بی‌هدف در تاریکی» توصیف کرده‌است.

همزمان روزنامه «تایمز» به نقل از بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته لندن خواستار صدور بیانیه‌ای مشترک از سوی گروه هفت مبنی بر خروج روسیه از سوریه، بازگشت کاروان‌های امدادرسانی، و پایان دادن به حمایت از اسد شده؛ و اگر ولادیمیر پوتین، مخالفت کند خواستار اجرای تحریم‌های تازه علیه مسکو، شده‌است.

رکس تیلرسون پس از دیدار با وزیران خارجه گروه هفت راهی مسکو می‌شود تا با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار و گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG