لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

ترامپ: امکان ندارد از انتخابات کنار بکشم


نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، در پی انتشار ویدئویی جنجال‌برانگیز از گفته‌های او در مورد زنان، می‌گوید به هیچ‌وجه از جریان انتخابات کنار نمی‌کشد.

این سخنان دونالد ترامپ در حالی‌ست که ده‌ها تن از اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه از او خواسته‌اند، از روند انتخابات کنار بکشد.

آقای ترامپ، ۱۷ مهر ماه، گفته است «به‌هیچ‌وجه کناره نمی‌گیرم. هرگز در زندگی‌ام تسلیم نشده‌ام». او در گفت‌وگویی با روزنامه واشینگتن‌پست که ویدئوی جنجالی اخیر را منتشر کرده، افزوده است «رها نمی‌کنم. من از حمایت گسترده‌ای برخوردار هستم».

آقای ترامپ در گفت‌وگویی جداگانه با روزنامه وال‌استریت‌جورنال گفته است احتمال این‌که از انتخابات کنار بکشد «صفر است».

او در توئیتر خود نیز به این موضوع اشاره کرده و می‌گوید فشارها برای کناره‌گیری او از سوی نشریات و جریان حاکم صورت می‌گیرد ولی او «هرگز هوادارانش را مایوس نخواهد کرد و هرگز کناره‌گیری نمی‌کند».

روزنامه واشینگتن‌پست ویدئویی را منتشر کرده‌است که در آن بخشی از گفت‌وگوی آقای ترامپ در سال ۲۰۰۵ و در حاشیه برنامه «روزهای زندگی ما» ضبط شده‌است. دونالد ترامپ در آن از رابطه با زنان سخن می‌گوید از اینکه «وقتی ستاره هستی… هر کاری بخواهی با آن‌ها می‌کنی». او سپس از تلاش بی‌نتیجه‌اش برای هم‌بستر شدن با زنی شوهردار سخن می‌گوید. ⇦بیشتر بخوانید

نامزد حزب جمهوری‌خواه پس از این ویدئو با انتشار بیانیه‌ای از گفته‌های خود پوزش خواست: «این یک گفت‌وگوی خصوصی در رختکن بوده که سال‌ها پیش اتفاق افتاده‌است. بیل کلینتون حرف‌هایی بدتر از این هنگام بازی گلف به من گفته بود. اگر کسی (از این اظهارات) رنجیده از او معذرت می‌خواهم».

اما واکنش‌ها علیه ویدئو تنها از سوی کارزار رقیب دمکرات او بیان نشده، و تنها مخالفان او در دیگر سوی صحنه سیاسی آمریکا نیستند که زبان به اعتراض گشوده‌اند. جمهوری‌خواهان نیز به انتقاد از این سخنان پرداختند. از جمله پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفته‌های آقای ترامپ را محکوم کرده و حضور او در مراسم انتخاباتی روز شنبه را نیز لغو کرده است. البته او برخلاف چهره‌هایی که خواستار خروج ترامپ از انتخابات هستند، چنین چیزی را مطرح نکرده‌است.

معاون نامزد جمهوری‌خواهان، مایک پنس، این گفته‌ها را نه محکوم کرده و نه از آن‌ها دفاع کرده اما در عین حال می‌گوید ترامپ فرصت خواهد داشت در مناطره پیش‌رو با هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، «آنچه در قلبش دارد را بیان کند».

دو رقیب اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای دومین بار، صبح روز دوشنبه به وقت تهران، برای مناظره با یکدیگر رو در رو می‌شوند.

XS
SM
MD
LG