لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

کمک‌های انتخاباتی به ستاد کلینتون در ماه سپتامبر «رکورد شکست»


از راست کلینتون و ترامپ در جریان مناظره نخست دو رقیب اصلی انتخابات
از راست کلینتون و ترامپ در جریان مناظره نخست دو رقیب اصلی انتخابات

نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دهم مهر ماه گفته‌است ستاد او با جمع‌آوری ۱۵۴ میلیون دلار کمک انتخاباتی در ماه سپتامبر، موفق شده از میزان کمک‌های جمع‌آوری شده در ماه‌های گذشته پیشی گیرد.

در ماه میلادی اوت (یک ماه پیش از ماه سپتامبر) کارزار هیلاری کلینتون، ۱۴۳ میلیون دلار کمک جمع‌آوری کرده بود. دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه او، در همان بازه زمانی ۹۰ میلیون دلار کمک انتخاباتی جمع کرده‌ بود. البته کمک‌های اهدایی به کارزارها، بین نامزدها و حزب آن‌ها تقسیم می‌شود.​

به گفته ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، در ماه سپتامبر، بیش از ۹۰۰ هزار نفر به این کارزار کمک مالی کرده‌اند که مجموع ِ افراد اهداکننده از زمان ورود کلینتون به رقابت‌ها را به ۲.۶ میلیون نفر می‌رساند.

کارزار دونالد ترامپ، هنوز رقم جمع‌آوری‌شده از طرف هواداران نامزد حزب جمهوری‌خواه در ماه سپتامبر را اعلام نکرده‌است.

نگاهی به آمار و انتخابات گذشته نشان می‌دهد کمک‌های مالی به کارزارهای انتخاباتی، معمولا با نزدیک شدن زمان رای‌‌گیری، افزایش پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد میزان مخارج کلی کارزار خانم کلینتون نیز به مراتب بیشتر از کارزار آقای ترامپ است. یک ماه و نیم پیش ستاد انتخاباتی کلینتون از خرج ۳۸ میلیون دلار و ستاد ترامپ از هزینه کردن رقمی بیش از ۱۸ میلیون دلار خبر داده بودند. در آن زمان گفته می‌شد میزان مخارج انتخاباتی نامزد حزب جمهوری‌خواه به مراتب کم‌تر از روند معمول در دوره‌های گذشته رقابت‌ها است.

دونالد ترامپ در اوایل سپتامبر گفته بود مبلغی نزدیک به ۶۰ میلیون دلار از دارایی‌های خودش را صرف کارزار انتخاباتی‌اش خواهد کرد.

ستاد کلینتون نیز در بیانیه خود با اشاره به این موضوع و نیز حمایت «میلیاردرهای دست‌راستی»، گفته است «ما باید برای بسیج میلیون‌ها رای‌دهنده در سراسر کشور، اقدامات بیشتری انجام دهیم».

هر شهروند آمریکایی می‌تواند به یک ستاد انتخاباتی در جریان انتخابات سراسری، تا سقف ۲۷۰۰ دلار، کمک مالی هدیه کند؛ کمک‌هایی بیش از این مبلغ باید به کمیته‌های دیگری به جز کمیته‌های مربوط به نامزدهای انتخاباتی اهدا شوند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر برگزار می‌شود و ۴۵مین رئیس‌جمهوری آن کشور نیز از ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ هدایت دولت را بر عهده می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG