لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۲

نخستین مناظره تلویزیونی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ برگزار شد


نخسیتن مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ شامگاه دوشنبه در دانشگاه هافسترا در لانگ آیلند در ایالت نیویورک برگزار شد. مسایلی مانند اشتغال،مساله نژادی، توافق هسته ای ایران و مقابله با گروه حکومت اسلامی، داعش، از محورهای اصلی این مناظره بودند.

این مناظره ۹۰ دقیقه ای نخستین مناظره از سه مناظره ای بود که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه و هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات قرار است برگزار کنند.

به گزارش رادیو «ان پی ار»، نظر سنجی ها تازه نشان می دهد دونالد ترامپ طی هفته های اخیر توانسته اختلاف خود را نسبت به هیلاری کلینتون کمتر کند. این در حالی است که آرا هیلاری کلینتون رشدی نداشته است.

اشتغال در آمریکا

نخستین پرسش از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره ایجاد اشتغال برای آمریکایی‌ها بود. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با انتقاد از سیاست های اقتصادی اخیر گفت، هزاران شرکت مجبور به ترک آمریکا شده اند و در دیگر نقاط مختلف جهان سرمایه گذاری کرده اند.

دونالد ترامپ وعده داد که می تواند شرکت های بزرگ را به کشور برگرداند و دوباره اشتغال ایجاد کند.

نامزد حزب جمهوریخواه با انتقاد از پیمان نفتا (بین آمریکا، کانادا و مکزیک) گفت، همسر هیلاری (بیل کلینتون) این پیمان را امضا کرد که بدترین معامله اقتصادی در کشور ما است.

هیلاری کلینتون در واکنش به انتقاد دونالد ترامپ از بیل کلینتون گفت: فکر می کنم همسرم کارنامه خیلی خوبی در دهه ۱۹۹۰ داشته است.

هیلاری کلینتون با انتقاد از سیاست های اقتصادی دوران پیش از ریاست جمهوری باراک اوباماگفت: آخرین چیزی که ما احتیاج داریم این است که دوباره به سیاست هایی برگردیم که باعث گرفتاری ما شدند.

در ادامه دونالد ترامپ خطاب به هیلاری کلینتون گفت: من می توانم اشتغال ایجاد کنم، اما تو نمی توانی.

نامزد حزب جمهوریخواه با انتقاد از سابقه هیلاری کلینتون اظهار داشت: ۳۰ سال است در سیاست فعالی؛ این راه‌حل‌ها که الان مطرح می کنی، تا حالا کجا بوده اند؟

دونالد ترامپ اضافه کرد: کشور ما دارد رنج می برد چرا که کسانی مانند هیلاری کلینتون تصمیم های بد اتخاذ کرده اند.

دیوید اگزلراد، مسئول ستاد انتخاباتی باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ به «سی ان ان» در خصوص مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ گفت: در ۲۰ دقیقه اول مناظره دونالد ترامپ نمایش خیلی خوبی داشت اما به مرور دونالد ترامپ نمایش کم فروغتری داشت. با ضعیف تر شدن دونالد ترامپ هیلاری کلینتون توانست کنترل مناظره را در دست بگیرد.

اظهارنامه مالیاتی ترامپ

در ادامه این مناظره مجری از دونالد ترامپ پرسید چرا تاکنون اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرده اید؟ دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش اظهار داشت:در صورتی که هیلاری کلینتون ۳۳ هزار ایمیل (دوره وزارت خارجه ) که پاک کرده را منتشرکند، آنگاه من هم حاضرم برخلاف توصیه وکلایم اظهارنامه مالیاتی ام را منتشر کنم.

هیلاری کلینتون در واکنش به این اظهارات دونالد ترامپ گفت: دونالد ترامپ اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نمی کند، چرا که دارد چیزی را پنهان می کند.

هیلاری کلینتون در ادامه برخی گمانه زنی ها در خصوص دلایل دونالد ترامپ برای منتشر نکردن اظهارنامه مالیاتیش را مطرح کرد.

درادامه مجری از هیلاری کلینتون در خصوص استفاده از ایمیل و سرور شخصی در دوران تصدی وزارت امور خارجه آمریکا پرسید. نامزد حزب دمکرات در این خصوص اظهار داشت: من در استفاده از سرور و ایمیل شخصی اشتباه کردم و مسئولیت آن را می پذیرم.

هیلاری کلینتون در واکنش به انتقاد دونالد ترامپ در خصوص کم سفر انتخاباتی داشتن، گفت: به نظر دونالد ترامپ از این که من خود را برای این مناظره آماده کرده ام انتقاد می کند، بله من آماده ام تا رییس جمهور بشوم و این چیز خوبی است.

توافق هسته ای ایران

دونالد ترامپ در طول ۹۰ دقیقه مناظره چندین بار از اتوافق هسته ای با ایران به شدت انتقاد کرد و در مقابل هیلاری کلینتون از این توافق دفاع کرد.

دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی به عنوان یکی از شاهکارهای های سیاست خارجی هیلاری کلینتون نام برد و گفت، آنها ( ایران) داشتند سقوط می کردند زیر فشارتحریم داشتند خفه می شدند،اما احتمالا ایران با استفاده از این توافق به یک قدرت بزرگ بدل خواهد شد.

نامزد حزب جمهوریخواه اضافه کرد :اخیر با بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) دیدارکردم او هم از این توافق ناراحت بود.

هیلاری کلینتون در پاسخ گفت، ایران بادستیابی به سلاح هسته ای چند هفته بیشتر فاصله نداشت، من یک سال صرف کردم تا یک ائتلاف بین المللی علیه ایران ایجاد کردیم و با تحریم های اقتصادی این کشور را وادار کردیم به پای میز مذاکره بیاید. این توافق باعث شد که به برنامه هسته ای ایران اشراف پیدا کنیم.این یک نمونه از همکاری دیپلماتیک برای حل یک مساله بین المللی است.

دونالد ترامپ در ادامه از پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران انتقاد کرد و گفت این پول به عنوان باج بود.

هیلاری کلینتون در بخش دیگری از این مناظره از اظهارات دونالد ترامپ در خصوص حمله به قایق های تندور ایرانی در آبهای خلیج فارس انتقاد کرد و گفت،چنین اظهارات و رویکردی باعث می شود که آمریکا با جنگ دیگری مواجه شود.

در ادامه این مناظره دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون و باراک اوباما را مسبب قدرت گرفتن گروه حکومت اسلامی (داعش) دانست.

هیلاری کلینتون در واکنش به انتقاد دونالد ترامپ درباره نقش وی و دولت اوباما در ایجاد گروه حکومت اسلامی(داعش)، گفت: دونالد ترامپ هم از حمله به عراق حمایت کرده بود و هم از حمله به لیبی و سرنگون کردن معمر قذافی بعداز مبادله تجاریش با معمر قذافی.

دونالد ترامپ حمایت از حمله عراق را رد کرد.

کلینتون در پایان اظهاراتش در این مناظره خطاب به بینندگان گفت: موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مساله من و ترامپ نیست. بلکه مساله شما مردم آمریکا و خانواده‌های شما و آینده فرزندان شما است. بنابراین شما می بایست روز انتخابات بیرون بیایید و رای بدهید.

شماری از جمهوریخواهان نزدیک به دونالد ترامپ از نخستین مناظره دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان یک پیروزی بزرگ برای آقای ترامپ یاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG