لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

انتقاد دوباره ترامپ از سیاست‌های کلینتون در قبال ایران


دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آمریکا، طی سخنرانی تازه‌ای بار دیگر به سیاست‌های هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، در قبال ایران تاخته‌است.

آقای ترامپ که از مخالفان توافق اتمی و سیاست‌های دولت باراک اوباما در برابر ایران به شمار می‌رود، در جریان یک سخنرانی در ایالت فلوریدا، گفته‌است خانم کلینتون آغازگر گفت‌وگوهایی بود که در نهایت به توافق اتمی ختم شد. به گفته نامزد حزب جمهوری‌خواه این مذاکرات در «نهایت امر به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار باج برای [آزادی] گروگان‌های آمریکایی» نیز انجامیده‌است.

اشاره ترامپ به موضوع پرداخت پول یک قرارداد معلق‌شده نظامی پس از انقلاب ۵۷ و سود ناشی از دیرکرد آن به تهران است، که همزمان با آزادی شماری از زندانیان ایرانی‌آمریکایی در ایران، انجام شد. پرداخت این پول و آزادی زندانیان در زمان وزارت خارجه جان کری انجام شد، ولی نامزد حزب دمکرات معتقد است، کلید این موضوع یک دوره پیش از آقای کری زده شد، یعنی وقتی هیلاری کلینتون وزیر خارجه دولت اوباما بود.

جمهوری‌خواهان بارها از پرداخت پول همزمان با آزادی زندانیان انتقاد کرده و شماری از آن‌ها، می‌گویند این کار «باج دادن» به تهران بود. دولت اوباما این گفته‌ها را به‌تاکید رد کرده و می‌گوید پرداخت این پول برای جلوگیری از افزایش جریمه و خسارت ناشی از آن انجام شده‌است. البته مقام‌های آمریکایی گفته‌اند، تا زمان آزادی زندانیان دوتابعیتی، از پرداخت آن خودداری کرده‌اند.

دونالد ترامپ در جریان سخنرانی سوم آبان ماه خود (به وقت ایران)، این موضوع را به زندانی و محکومیت دو شهروند ایرانی‌آمریکایی دیگر نیز کشانده‌است: سیامک و باقر نمازی. این پدر و پسر که در آبان ماه و اسفند ماه سال گذشته در ایران بازداشت‌ شدند، با وجود درخواست‌های مکرر آمریکا برای آزادی‌شان، هرکدام به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

دونالد ترامپ می‌گوید ایران خواستار «میلیاردها باج» برای آزادی این دو نفر است. نامزد حزب جمهوری‌خواه جزئیات یا شاهدی برای گفته‌های خود ارائه نکرده و در متن سخنرانی‌ در وب‌سایت او نیز اشاره‌ای به منبع یا منابعی که این اطلاعات از آن‌ها آمده، نشده‌است.

او در عین حال گفته همه این‌‌ها «تحقیر» آمریکا است و ریشه آن نیز به دوره وزارت خارجه خانم کلینتون باز می‌گردد.

هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، از هواداران توافق اتمی میان واشینگتن و پنج قدرت جهانی دیگر، و تهران است. او البته تاکید کرده به ایران اعتماد نخواهد کرد و تهران به هر شکلی که آن را نقض کند، پاسخگو خواهد بود، و حتی اگر لازم باشد در این زمینه از زور استفاده خواهد کرد.

کلینتون در عین حال از جمله کسانی‌ست که از افزایش تحریم‌های ایران، در صورت وقوع آنچه «تحریک‌آفرینی» تهران می‌نامد، نیز حمایت کرده‌است.

نامزد حزب دمکرات واکنشی به گفته‌های تازه ترامپ نشان نداده‌است.

XS
SM
MD
LG