لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

حمایت رهبران جمهوری‌خواه کنگره از تحقیقات در مورد «حملات سایبری روسیه» در جریان انتخابات


میچ مک‌کانل
میچ مک‌کانل

رهبران جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، از تحقیقات در مورد گزارش سی‌آی‌ای از «دخالت‌های» مجازی و هکری روسیه، در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری با هدف کمک کردن به پیروزی دونالد ترامپ، حمایت کردند.

جمهوری‌خواهان در کنگره صاحب اکثریت هستند و دونالد ترامپ نیز، که در اصل بازرگان بود و نه سیاستمدار، از طرف همین حزب برای انتخابات هشتم نوامبر نامزد شد.

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت دمکرات در سنا گفته است «روس‌ها دوست ما نیستند» و ابراز امیدواری کرده کسانی که دولت جدید را اداره خواهند کرد نیز با دیدگاه‌های او در مورد مسکو هم‌ عقیده باشند.

کمیته اطلاعاتی سنا که ریچارد بور، سناتور جمهوری‌خواه ریاست آن را برعهده دارد، قرار است تحقیقاتی فراحزبی در مورد اتهام‌های مربوط به حملات هکری و دخالت‌های مجازی روسیه انجام دهد. آقای مک‌کانل، هم از این تحقیقات خبر داده، و هم حمایت خود را از اقدامات مشابه سناتور جان مک‌کین و کمیته نیروهای مسلح اعلام کرده‌است.

روزنامه واشینگتن پست، جمعه گذشته در گزارشی گفته بود سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در یک «ارزیابی محرمانه» به این نتیجه رسیده که «افرادی مرتبط با کاخ کرملین روسیه»، ای‌میل‌های هک‌شده کمیته دموکرات‌های آمریکا و مدیر کارزار هیلاری کلینتون را در اختیار وب‌سایت ویکی‌لیکس قرار داده‌اند.

وب‌سایت ویکی‌لیکس، در آستانه انتخابات آمریکا اقدام به انتشار صدها هزار سند کرده بود که عمده آن‌ها مربوط به حزب دمکرات و فعالیت‌های انتخاباتی هیلاری کلینتون می‌شد. جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس که در حال حاضر در سفارت اکوادور در لندن پناهنده است، اتهام‌ها در مورد «انتشار اسناد با هدف تضعیف کلینتون» را رد کرده بود.

حمایت از تحقیقات در مورد حملات هکری تنها به سنا محدود نماینده و رئیسِ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز، در بیانیه‌ای پشتیبانی خود از بررسی و رسیدگی به موضوع را اعلام کرده‌است.

پل رایان دخالت‌های روسیه را «مسئله‌ای به‌طور مشخص مشکل‌ساز» توصیف کرده، «چراکه روسیه تحت ریاست‌جمهوری [ولادیمیر] پوتین، رویکردی تهاجمی دارد و بی‌وقفه در حال تضعیف منافع ایالات متحده است».

جان مک‌کین، سناتور ارشد جمهوری‌خواه نیز در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس از دونالد ترامپ خواسته است بر پایه حقایق، بپذیرد که روسیه در انتخابات دخالت کرده‌است. جمهوری‌خواهان در عین‌حال تاکید کرده‌اند این موضوع نباید جنبه حزبی به خود بگیرد و باید «هشداری» برای همه شهروندان باشد.

آقای ترامپ پیش‌تر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس گفته بود گزارش‌ سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده را باور نمی‌کند. او در عین حال حزب دمکرات را متهم کرده است که با دست زدن به چنین اقداماتی، می‌کوشند توجیهی برای یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های خود پیدا کنند.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در توئیتر خود نیز گفته است «می‌توانید تصور کنید، اگر نتیجه انتخابات برعکس بود، و ما تلاش می‌کردیم همین موضوه روسیه/سی‌آی‌ای را پیش بکشیم. آن‌وقت این کار تئوری توطئه قلمداد می‌شد».

دقایقی بعد آقای ترامپ در توئیتر خود افزوده است «تا وقتی هکرها را موقع انجام دادن کارشان نگیری، خیلی سخت است بشود گفت چه کسی پشت هک‌کردن‌ها قرار دارد. چرا این موضوع پیش از انتخابات مطرح نشد؟».

موضوع اتهام‌ها به روسیه در مورد انجام حملات هکری به آمریکا تازگی ندارد و مقام‌های آمریکایی، از جمله در مهر ماه گذشته، نیز گفته بودند شواهد روزافزودی وجود دارد که روسیه مدارک و اسناد هک شده از حزب دمکرات را در اختیار «ویکی‌لیکس» قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG