لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

ترامپ مشاور خود در امور ضد تروریسم را معرفی کرد


باسرت مستقیما به خود ترامپ پاسخگو خواهد بود
باسرت مستقیما به خود ترامپ پاسخگو خواهد بود

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، توماس باسرت، یک مقام پیشین در دولت جرج بوش را به عنوان مشاور خود در امور ضدتروریسم برگزید. تیم انتقالی دونالد ترامپ می‌گوید یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت آقای باسرت، مواجهه با تهدیدات سایبری خواهد بود.

تام باسرت، دانش‌آموخته حقوق است و معاون مشاور امور امنیت داخلی در دوره ریاست‌جمهوری جرج بوش بود. او از جمله طراحان «راهبرد ملی برای امنیت داخلی» است که در پی حملات سپتامبر به نیویورک و پنتاگون، مکتوب و اجرا شد.

باسرت به طور مشخص بر امور امنیت داخلی و به‌ویژه بر تهدیدات فزاینده سایبری متمرکز خواهد شد.

او در بیانیه‌ای گفته است: «باید به سوی دکترینی در فضای سایبری برویم، که هم بیانگر دورنمای بازار آزاد باشد، هم تامین‌کننده رقابت خصوصی. و به‌طور مشخص ولی محدود نقش دولت و حکومت قانون را روشن کند… و بازتاب معیارهای بنیادین آزادی باشد».

موضوع تهدیدها و امنیت فضای مجازی، طی ماه‌های گذشته، و به‌ویژه در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پس از آن، به یک موضوع داغ سیاسی و فراجناحی در ایالات متحده تبدیل شده‌است.

در پی انتشار گزارشی در مورد ارزیابی محرمانه سی‌آی‌ای از حملات و هک کمیته حزب دمکرات آمریکا در گرماگرم رقابت میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، و «ارتباط هکرها با کاخ کرملین روسیه»، رهبران جمهوری‌خواه در کنار چهره‌های دمکرات در کنگره، از تحقیقات در مورد این گزارش حمایت کردند.

به گفته شان اسپایسر، سخنگوی آقای ترامپ، توماس باسرت، مستقیما به خود رئیس‌جمهوری پاسخگو خواهد بود و کارکنانش نیز مستقیما تحت نظارت خود او کار خواهند کرد و بخشی از شورای امنیت ملی نخواهند بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که دوره کاری‌اش ۲۰ ژانویه به پایان می‌رسد، شورای امنیت ملی و شورای امنیت داخلی را با هم ادغام کرده بود.

رویترز به نقل از پیتر فیور، استاد دانشگاه دوک، که خود از اعضای شورای امنیت ملی در دوران جرج بوش بود، می‌گوید پاسخ‌گویی مستقیم باسرت به ترامپ، به معنی ایجاد تغییراتی گسترده در سازوکار فعلی نیست: «این تغییر، از آن تغییرات انقلابی‌ست که البته در دوره هر رئیس‌جمهوری اتفاق می‌افتد».

آقای باسرت، مشاور ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا در «امنیت داخلی»، به تائید کنگره برای سمت خود نیازی ندارد. او جایگزین خانم لیسا موناکو خواهد شد که از مارس ۲۰۱۳ این مقام را برعهده دارد.

XS
SM
MD
LG