لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

واکنش کاخ سفید در پی سخنان انتقادآمیز مرکل و توئیت ترامپ


از راست: مرکل و ترامپ
از راست: مرکل و ترامپ

در پی سخنان انتقادآمیز صدر اعظم و رهبران سیاسی آلمان در ارتباط با سیاست‌های دونالد ترامپ، و سپس واکنش انتقادآمیز رئیس‌جمهوری آمریکا، کاخ سفید گفته‌است رهبران دو کشور «روابط بسیار خوبی دارند».

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، نهم خرداد ماه، در جمع خبرنگاران گفته است ترامپ و مرکل «روابط بسیار خوبی دارند» و رئیس‌جمهوری ایالات متحده «احترام بسیاری زیادی» برای صدر اعظم آلمان قائل است.

اسپایسر همچنین افزوده است که برای ترامپ «نه تنها آلمان، که تمامی اروپا، متحد مهم آمریکا به‌شمار می‌رود».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این سخنان ساعاتی پس از توئیت انتقادآمیز رئیس‌جمهوری ایالات متحده بیان شده‌است. پیش از آن‌که ترامپ در توئیتر به آلمان بپردازد، شماری از مقام‌های سیاسی آلمان، از جمله صدر اعظم آن کشور، وزیر خارجه و نیز رهبر حزب مخالف دولت، از سیاست‌های دولت ترامپ انتقاد کرده بودند.

انتقادها در آلمان پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ، از نخستین سفر خارجی خود در مقام رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و دیدار با سران اروپایی، به واشینگتن بازگشت. دیدارهای اخیر نشان داد که طرف‌ها در مورد پار‌ه‌ای از مسائل، از جمله مقابله با تغییرات اقلیمی، هزینه‌های پیمان آتلانتیک شمالی و نیز روابط بازرگانی، اختلاف دارند.

صدر اعظم آلمان، هفتم خرداد ماه، در یک سخنرانی در جمع هواداران حزب حاکم در آلمان، گفته‌بود حفظ روابط دوستانه با بریتانیا و آمریکا، اهمیت زیادی دارد، با این حال این قاره دیگر نمی‌تواند کاملا روی آن‌ها حساب کند و «زمانی که ما می‌توانستیم تماما متکی به دیگران باشیم رو به پایان است».

او سپس، روز دوشنبه، سخنان مشابهی را بیان کرده و تاکید کرد اروپا باید سرنوشت خود را، خود در دست گیرد. خانم مرکل در عین حال که بر «اهمیت فوق‌العاده» روابط با واشینگتن تاکید کرده، اما می‌گوید وقت آن است که اروپا در مسائل بین‌المللی «به بازیگری فعال تبدیل شود».

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، و مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال‌دمکرات، نیز به بیان انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی آمریکا پرداختند.

هرچند آقای گابریل نیز تاکید کرده است که «آمریکا بزرگ‌تر و کهن‌تر از اختلافات کنونی‌ست» و او فکر می‌کند دو طرف «در آینده روابط خوب خود را از سر خواهند گرفت».

ساعاتی پس از سخنان مقام‌های آلمانی، آقای ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حساب کاربری خود از تراز بازرگانی با آلمان انتقاد کرد و بار دیگر در مورد پرداخت هزینه‌های ناتو، هشدار داد.

ترامپ نوشته است «ما کسری تجاری عظیمی با آلمان داریم، به‌علاوه آن‌ها خیلی کم‌تر از آن‌چه باید هزینه ناتو و [امور] نظامی می‌کنند. برای آمریکا خیلی بد است. این عوض خواهد شد».

این انتقادها از سوی رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، تکرار انتقادهای مشابهی‌ست که بر پایه گزارش‌ها طی دیدار با مرکل نیز بیان شده بودند. ترامپ در جریان سفر خود، از آلمان به‌خاطر بازماندن از دستیابی به هدف ناتو در مورد پرداختی‌ها به پیمان آتلانتیک شمالی، هزینه نظامی و مسائل تجاری مانند وضعیت صادرات خودرو انتقاد کرده‌بود. البته انتقاد در مورد پرداخت هزینه ناتو، تنها در مورد آلمان مطرح نشده و رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید اکثر اعضای این پیمان نظامی، تعهدات خود در مورد اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی به امور دفاعی، را نادیده گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG