لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

ژنرال بازنشسته جیمز متیس؛ گزینه احتمالی برای وزارت دفاع در دولت ترامپ


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، با ژنرال بازنشسته جیمز متیس، فرمانده پیشین «ستاد فرماندهی مرکزی» ایالات متحده، دیدار کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود ژنرال متیس، گزینه‌ اصلی برای هدایت وزارت دفاع در دولت ترامپ باشد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

روز شنبه، ۲۹ آبان، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، دیدارهای مختلفی با شماری از سیاستمداران و چهره‌های نظامی کشور خود داشته‌است. میت رامنی و جیمز متیس، از جمله افرادی بودند که برای گفت‌وگو با آقای ترامپ، به زمین گلف او در نیوجرسی رفتند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ اعلام نکرده آیا پست وزارت دفاع را به متیس پیشنهاد کرده یا نه، و تنها اظهار داشته که «خواهیم دید». اما او در عین حال فرمانده پیشین «ستاد فرماندهی مرکزی» را فردی «فوق‌العاده» با پیشینه‌ای ستایش‌برانگیز توصیف کرده‌است.

ژنرال متیس در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، فرماندهی «ستاد فرماندهی مرکزی»، که از جمله بر عملیات آن کشور در خاورمیانه نظارت می‌کند، را برعهده داشت.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید او خواستار «تنبیه» ایران و متحدانش به‌خاطر اقدامات و تحرکات آن‌ها بود؛ از جمله خواستار اقدامات مخفیانه برای بازداشت یا کشتن نیروهای عملیاتی ایران و ایجاد مانع در برابر شناورهای جنگی این کشور شده بود.

واشینگتن‌پست، به نقل از شماری از مقام‌های پیشین وزارت دفاع می‌گوید رویکرد متیس به ایران سبب شد تا باراک اوباما، او را کنار بگذارد چراکه در حال آغاز و انجام گفت‌وگوها بر سر توافق اتمی با تهران بود. جیمز متیس با دولت در مورد مسائل دیگر، از جمله شمار سربازان آمریکایی در عراق یا برخی مسائل دیگر نیز اختلاف داشت و در نهایت نیز زودهنگام بازنشسته شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز می‌گوید متیس از منتقدان سرسخت توافق اتمی با ایران بود.

شبکه خبری فاکس، به نقل از یکی از مقام‌های امور انتقالی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، می‌گوید ژنرال متیس «نامزد بسیار محتملی» برای پست وزارت دفاع، پنتاگون، است.

به گفته فاکس، اگر متیس هدایت پنتاگون را در دست گیرد، بلندپایه‌ترین افسر ارتش آمریکا خواهد بود که طی نیم‌سده گذشته به این مقام می‌رسد.

بنا بر گزارش‌ها، ژنرال دیوید پترائوس، رئیس پیشین سی‌آی‌ای، از دیگر گزینه‌های احتمالی برای وزات دفاع است.

XS
SM
MD
LG