لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

مورنینگ کانسالت: افزایش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های پس از انتخابات


پولتیکو می‌گوید نظرسنجی تازه‌ای از طرف این نشریه و موسسه «مورنینگ کانسالت» نشان می‌دهد محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، طی روزهای گذشته و پس از پیروزی در انتخابات افزایش پیدا کرده‌است.

برپایه نظرسنجی این دو، در حال حاضر شماری بالغ بر ۴۶ درصد از شهروندان، نظر خیلی مثبت یا کم‌وبیش مثبت در مورد آقای ترامپ دارند. دقیقا همین شمار از شهروندان نیز نظر کاملا منفی یا کم‌وبیش منفی در مورد او دارند.

اما شمار کسانی که نظر مثبتی در مورد رئیس‌جمهوری منتخب دارند، از ساعاتی پیش از انتخابات هشتم نوامبر، به میزان ۹ درصد افزایش پیدا کرده و از ۳۷ درصد به مجموع ۴۶ درصد رسیده‌است. از عدم محبوبیت او نیز در این نظرسنجی کاسته شده و از ۶۱ درصد در زمان انتخابات به ۴۶ درصد در آخرین روز آبان ماه رسیده‌است.

محبوبیت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا نیز افزایش پیدا کرده‌است.

به گفته پولتیکو/مورنینگ کانسالت اکنون اوباما نزد ۵۴ درصد از شهروندان محبوب و نزد ۴۳ درصد نامحبوب است. نظرسنجی پیشین این آمار را در اندازه ۵۰ و ۴۸ درصد قرار می‌داد.

کیل دراپ، پژوهشگر ارشد «مورنینگ کانسالت» می‌گوید این پدیده، یعنی افزایش ناگهانی محبوبیت رئیس‌جمهوری منتخب، اندکی پس از انتخابات پدیده‌ای معمول است. برای نمونه محبوبیت باراک اوباما در سال ۲۰۰۸، اندکی پس از آن‌که برای نخستین بار به مقام ریاست‌جمهوری رسید، ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

نیمی از کسانی که در نظرسنجی تازه شرکت کرده‌اند، در مورد روند نقل‌وانتقلات در حلقه رئیس‌جمهوری منتخب، رویکردی «بهتر از دوره پیشین» یا «مانند دوره پیشین» دارند.

از سویی، بیشتر از نیمی از جامعه آماری، هرگز چیزی در مورد کسانی که ترامپ به عنوان رئیس دفتر (پریبوس)، مشاور ارشد امور راهبردی (بنن) و دادستان کل (سشنز) انتخاب کرده، نشنیده‌اند و در کل، ۲۰ درصد معتقد هستند استفان بنن، انتخابی مناسب است.

نظرسنجی «مورنینگ کانسالت» در عین حال حاکی‌ست ۵۹ درصد از جامعه آماری معتقد هستند دونالد ترامپ نباید برای بستگان و فرزندان خود گواهی عدم سوءپیشینه برای دسترسی به مدارک بسیار محرمانه دولتی بگیرد.

این نظرسنجی در میان نزدیک به ۱۹۰۰ رای‌دهنده، تقریبا به طور مساوی از میان دمکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و مستقل‌ها انجام شده‌است.

XS
SM
MD
LG