لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

کاخ سفید: ترامپ از فعالیت‌های مدیر پیشین ستاد خود برای روس‌ها اطلاعی نداشت


شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید
شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید

کاخ سفید آمریکا می‌گوید دونالد ترامپ از فعالیت‌های مدیر پیشین ستاد انتخاباتی خود، برای میلیاردر روسی که با دولت در مسکو در ارتباط است، و ارائه راهبردهای سیاسی برای منفعت رساندن به ولادیمیر پوتین، بی‌اطلاع بوده‌است.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید دوم فروردین ماه گفته‌است فعالیت‌هایی که پل منافورت، رئیس پیشین ستاد انتخاباتیِ نامزد جمهوری‌خواهان، برای تاجر روس، اولگ دریپاسکا انجام داده، به یک دهه پیش باز می‌گردند و به فعالیت‌های او در کارزار انتخاباتی سال گذشته‌ آقای ترامپ، ارتباطی ندارند.

او می‌گوید «تصور این موضوع که رئیس‌جمهوری می‌دانست مشتری [منافورت] در ده سال پیش چه‌کسی بوده‌است، کمی جنون‌آمیز است».

واکنش آقای اسپایسر پس از آن است که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی گفت آقای منافورت، نزدیک به یک دهه پیش با همکاری یک میلیاردر روس در راستای منافع ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، فعالیت می‌کرد، و نیز طرحی سیاسی برای تضعیف مخالفان حکومت روسیه در سراسر جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق پیشنهاد داده بود.

↲​در مورد گزارش آسوشیتدپرس و جزئیات آن بیشتر بخوانید

گزارش آسوشیتدپرس که با واکنش سخنگوی کاخ سفید روبه‌رو شده، خود بخشی از خبرها، اظهارات و گزارش‌هایی‌ست که طی چند ماه گذشته در ارتباط با تماس‌ها، دیدارها یا روابط برخی از مشاوران آقای ترامپ و مقام‌های روسیه منتشر شده‌است.

در ژانویه گذشته نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده گزارشی منتشر کردند که در آن برآورد شده است دولت روسیه دست به حملات سایبری و جهت‌دهی مجازی به افکار عمومی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زده‌است. بنا بر این برآورد، هدف از این «دخالت‌ها» ضربه‌زدن به کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون، رقیب آقای ترامپ بوده‌است.

دونالد ترامپ نخست این برآوردها، و گزارش‌های مشابه را رد کرده و گفته بود دمکرات‌ها به دلیل شکست غیرقابل‌تصور خود در انتخابات آمریکا، به‌دنبال دستاویز می‌گردند. آقای ترامپ در نهایت «دخالت‌های روسیه» را پذیرفت. رئیس‌جمهوری ایالات متحده در عین حال از انتشار گزارش‌ها یا برآوردهای‌ نهادهای اطلاعاتی در رسانه‌ها شدیدا انتقاد کرده‌است. او همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین، را متهم کرده‌است که دستور به شنود کارزار انتخاباتی‌اش داده‌است. سخنگوی باراک اوباما چنین چیزی را تکذیب کرده و شماری از قانون‌گذران ایالات متحده از از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، خواستار ارائه مدارک از سوی ترامپ شده‌اند.

روز چهارشنبه رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد ارتباطات و مکالمات مقام‌های تیم انتقالی دونالد ترامپ و احتمالا خود دونالد ترامپ، پس از انتخابات، به‌صورت تصادفی شنود شده‌است.

دوین نونس، ریئس جمهور‌ی‌خواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، همچنین می‌گوید، به نظر می‌رسد این موضوع ربطی به تحقیقات کنونی پلیس فدرال ایالات متحده، درباره رابطه‌های احتمالی اطرافیان ترامپ با روسیه، ندارد.

جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، روز ۳۰ اسفند با حضور در نشستی در مجلس نمایندگان، تایید کرد که این نهاد در حال تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده و هرگونه ارتباط و هماهنگی احتمالی بین دستیاران و مشاوران ترامپ، و روسیه است. ←​در مورد این نشست بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG