لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

نماینده سازمان ملل در امور سوریه با تیم انتقالی دونالد ترامپ دیدار می‌کند


استفان دی‌میستورا
استفان دی‌میستورا

استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه می‌گوید بنا دارد با گروه انتقال دولت به رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، دونالد ترامپ، دیدار و گفت‌وگو کند.

استفان دی‌میستورا، ۱۸ آذر ماه به خبرنگاران گفته است این دیدار قرار است هفته آینده، در نیویورک و واشینگتن انجام شود.

به گفته آقای دی‌میستورا، هدف از آن، «دیدن افرادی در تیم رئیس‌جمهوری ترامپ است».

نماینده ملل متحد در امور سوریه، بدون آن‌که جزئیاتی در مورد این دیدار بیان کند افزوده «در مورد این‌که دولت جدید چگونه می‌تواند به روند مقابله با تروریسم، به‌طور موثری کمک کند… ایده‌هایی دارد» که ظاهرا قرار است با شماری از اعضای دولت انتقالی مطرح شود.

دی‌میستورا می‌گوید این دیدارها و گفت‌وگوها قرار است در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پیش‌رو انجام شود، اما توضیح نداده چه کسی یا کسانی قرار است با او به گفت‌وگو بنشینند.

سخنان آقای دی‌میستورا در زمان نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل، در مورد سوریه، مطرح شده‌است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه گفت، ارتش سوریه کلیه عملیات نظامی خود در شرق حلب را متوقف کرده است تا «تخلیه پنج هزار نفر از غیرنظامیان از شرق حلب» صورت گیرد.

نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن، تحت پشتیبانی هوایی نیروهای ارتش روسیه، موفق شده‌اند نزدیک به ۸۵ درصد حلب را به کنترل خود درآورند؛ کنترل کامل حلب، پیروزی عمده‌ای برای بشار اسد و متحدان او، در جنگ تقریبا ۶ ساله سوریه به شمار می‌رود.

روسیه و چین، چهار روز پیش، با قطعنامه شورای امنیت برای ایجاد آتش‌بس هفت روزه در حلب مخالفت و آن را وتو کرده بودند. این شــشمین بار بود که روسیه از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ای مربوط به جنگ سوریه استفاده می‌کرد.

تلاش‌ها برای ایجاد آتش‌بس همچنان ادامه دارد و قرار است روز جمعه از اعضای سازمان ملل، در مورد قطع‌نامه‌ای که خواستار ترک فوری درگیری‌ها در این شهر سوریه است، رای‌گیری شود.

پیش‌نویس را کانادا به ۱۹۳ عضو ملل متحد ارائه می‌کند. این قطعنامه -که البته الزام‌آور نیست- خواستار توقف کاملا حملات به غیرنظامیان شده‌است.

XS
SM
MD
LG